Články / Recenze

Písně, které chceš obejmout (Adrianne Lenker)

Písně, které chceš obejmout (Adrianne Lenker)

Jiří Přivřel | Články / Recenze | 02.12.2020

Folk-rocková kapela Big Thief na sebe v loňském roce upozornila dvojicí alb U.F.O.F. a Two Hands, která vydala během několika měsíců. Nakonec se více hovořilo o neobvyklém marketingovém kroku než o nahrávkách samých, ovšem ani ty se ve výročních žebříčcích neztratily. Leckdo by si řekl, že skupina má s novým materiálem na čas vystaráno. Zpěvačka, kytaristka a skladatelka Big Thief Adrianne Lenker však nedávno vydala dvojalbum Songs & Instrumentals.

Big Thief museli na jaře tohoto roku tak jako jiní zrušit koncertní turné, červnový koncert v pražské MeetFactory nevyjímaje. Adrianne Lenker si zabalila pár nezbytných věcí, opustila zázemí brooklynského bytu a odjela do srubu v lesích západního Massachusetts s tím, že tu stráví nějaký čas o samotě. Bez parťáků z kapely, kdy kytarista Buck Meek byl ještě donedávna jejím manželem, jen s kytarou a zlomeným srdcem z krátkého vztahu ke zpěvačce a kytaristce Indigo Sparke, který následoval po rozvodu. Zabouchnout dveře za světem a za tím vším.

Představa o ponoření se do vlastního nitra mimo civilizaci vzbuzuje romantické představy, ale zidealizovaná očekávání se kolikrát rozcházejí s realitou. Adrianne Lenker, v dětství úspěšná sportovní karatistka, je ovšem na rány zvyklá a umí se jim postavit. Určitě neodjížděla s představou natočení desky, ale byla překvapená, jak její hlas a zvuk akustické kytary v lesním stavení zní. Otevřela tedy do své samoty dveře producentovi Philipu Weinrobeovi, který její písně nahrával na pásky. Čistá analogová práce bez jakéhokoliv přikrášlení, se všemi okolními ruchy (copak může příroda rušit?) dělá nahrávku autentickou. Posluchač může slyšet zpěv ptáků, bzučení mouchy, bubnování deště a cítit každé stisknutí struny na hmatníku. To, co by pro jiného mohlo být jen skicou, výchozí demonahrávkou pro další producentské cizelování v plně vybaveném studiu, se pro oba stalo hotovým a hodnotným výsledkem.

Songs & Instrumentals má dvě části. Zatímco první obsahuje jedenáct písní, druhá se skládá ze dvou instrumentálních skladeb, přičemž obě trvají přes čtvrt hodiny. Samotné písně by se bez přidaných instrumentálek obešly, na druhou stranu dokreslují celkovou atmosféru a meditativní náladu pro autorku jistě nezapomenutelného tady a teď.

Okamžiky, kdy se Adrianne Lenker do zpěvu pořádně opře, byly i s kapelou poměrně vzácné. Tentokrát ovšem nezvýší hlas ani jedinkrát. Nenarušuje lesní klid kolem. Ví, že je to ona, kdo je tady dočasným hostem. Jemně se vyzpívává ze svých vnitřních pocitů a tužeb, a přestože je někdy adresná, nikoho z ničeho neobviňuje (píseň For Indigo je jednou z těch instrumentálních). Zpívá s vědomím, že situace doma a ve světě vůbec je už tak dost křehká. A takové jsou i její nové písně. Zranitelné, nikoliv zraňující. Písně tak subtilní, že je chcete obejmout, aniž by si o to vysloveně říkaly. Písně intimní a upřímné. Pokud má mít samota terapeutický účinek a ticho dar léčit, v případě této desky se to bezesporu naplnilo. A je moc dobře, že se Adrianne Lenker rozhodla o tento hojivý proces podělit.

Info

Adrianne Lenker - Songs & Instrumentals (4AD, 2020)
Songs & Instrumentals na Spotify

foto © Philip Weinrobe

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Všetci žijeme s vedomím, že jedného dňa zmizneme (Parannoul)

Matej Žofčín 18.12.2024

Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.

Cesta do hlubin sebevrahovy duše (Ti, kteří se rozhodli)

Martin Zoul 17.12.2024

Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.

Námorníkov sen (Il Sogno del Marinaio)

Jakub Veselý 10.12.2024

Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.

Boj s vlastní nejistotou (STRFKR)

Filip Peloušek 05.12.2024

Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.

Nic není natolik rozbité, aby to nešlo opravit (Mark Lanegan)

Kristina Kratochvilová 25.11.2024

Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.

Křehkost ve zkaženém světě (Anora)

Šimon Žáček 24.11.2024

Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.

Úprimná láska k hudbe (Alfie Templeman)

Jakub Veselý 21.11.2024

Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.

Spojit žánry a vysvobodit z melancholie (Jiný metro)

Magdalena Fendrychová 11.11.2024

Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.

Pořád překvapivý soundscape (The Necks)

Žofie Křížková 05.11.2024

Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.

Románek pozdního léta (Julia-Sophie)

Sára Prostějovská 28.10.2024

Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace