Anna Kubínová | Články / Recenze | 05.11.2019
Americká skupina The Lumineers se od doby svého vzniku v roce 2005 vypracovala na pozici jedné z nejznámějších folk-rockových kapel současnosti. Bývá přirovnávána k formaci Mumford & Sons, dvakrát obdržela nominaci na cenu Grammy. Na svém třetím albu vypráví životní příběhy členů rodiny poznamenané závislostmi, citovou deprivací a nenaplněnými touhami.
Od první, eponymní desky se zakládající členové a autoři většiny písní Wesley Schultz (zpěv, kytara) a Jeremiah Fraiters (bicí) poctivě drží škatulky indie a folk-rock. Písním vévodí lehce zastřený a poměrně vysoko posazený Schultzův hlas doprovázený kytarou, pravidelně zaznívá klavír nebo housle – Schultz a Fraiters dlouhodobě spolupracují s řadou dalších hudebníků, tady se podíleli mimo jiné houslistka Lauren Jacobson a pianista Stelth Ulvag.
Skladby na albu III jsou seřazené za sebou tak, že postupně vypráví životní příběhy tří členů rodiny Sparksových, jejichž předobrazy nacházeli autoři ve svém okolí. První přichází na řadu Donna, po ní následuje její vnuk Junior Sparks a nakonec Juniorův otec a Donnin syn Jimmy. Každý z těchto příběhů vyšel i samostatně jako EP.
Nedílnou součástí je i série videoklipů, které provázejí jednotlivé songy. Pomáhají fanouškům pochopit smysl textů, které se často vyjadřují pouze v náznacích. Donna, Jimmy i Junior mají tvář – jsou to tváře posmutnělé, pronásledované osobními démony, nejčastěji alkoholem. Jejich neradostné osudy se halí do šedavých pastelových barev, málokdy vysvitne slunce, všude jen mlha a nepořádek, často frustrace a neschopnost vystoupit z vlastního stínu.
Novinka III je propracovaná, komplexní. The Lumineers se nesnaží o velké hudební experimenty, spíše se zaměřují na atmosféru a celkové vyznění. Prim hraje akustická kytara, klavír, a především Schultzův vokál – jemný, a přesto naléhavý, účastný a něžný. Navozuje atmosféru prázdného podzimního rána, kdy se svět zdá být šedivý a nevlídný a obstát v něm je sakra těžké.
The Lumineers – III (Dualtone Music Group, 2019)
album na Spotify
živě: The Lumineers (us)
10. 11. 2019 18:30
Forum Karlín, Praha
fb událost
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.
Veronika Tichá 26.08.2024
V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.