Akana | Články / Recenze | 28.02.2015
Dylanova Moderní doba je plná poctivého hudebního dávnověku. Blues, folk, prenatální rock'n'roll, swingové balady, to všechno v naprosto autentické a přesvědčivé formě a s pečetí autorského génia. I když ono to s tím autorstvím není tak jednoduché. Dylan byl vždycky částečně pokračovatelem bluesmanské tradice, která se o formální originalitu příliš nestarala, a s přibývajícím věkem se k takovému stylu skládání přiklání stále víc. To znamená, že spíš variuje po bluesovém způsobu stará témata, než že by psal zbrusu nové písně. Platí to zejména o hudbě, ale i o textech, i když v jejich případě Dylan cituje a kompiluje mnohem rafinovaněji a s postmoderním přístupem. Zavrtává se zkrátka stále hlouběji do hudby, která ho formovala, a v tomhle teritoriu si je jistější a jistější.
Temnota a skepse Time Out of Mind zůstala i nadále odsunutá stranou a album podstatně víc navazuje na svého předchůdce Love and Theft. Svižné, ale nezatěžkané bluesrockové kusy jako Thunder on the Mountain, Rollin' and Tumblin' (nejde přímo o cover Watersovy slavné verze, odlišnosti jsou spíš v textu) nebo Someday Baby střídají baladická retra Spirit on the Water, When the Deal Goes Down a Beyond the Horizon podobně jako na této desce. V druhé půlce přijdou ke slovu i folkovější zdroje v písních Workingman's Blues #2 a Nettie Moore a nahrávku zakončuje ponurá country litanie Ain't Talkin'. Kapela šlape bezchybně, je decentní i přiměřeně odvázaná, nápaditá v aranžích i dokonale stylová. Sám Dylan zpívá uvolněně, jako vždy fantasticky frázuje a v pomalejších písních, ač to může znít neuvěřitelně, je jeho hlas dokonce libozvučný.
Po vydání alba se nějakou dobu diskutovalo o tom, proč Dylan v kreditech neuvádí autorské prameny, kterých se na Modern Times dá vystopovat značné množství, a veškerý materiál označil jako zgruntu vlastní. Ale pokud je skutečně pokračovatelem dávného písničkářského rodokmenu, taková debata nemá velké opodstatnění. Nikým nezpochybňované veličiny, jako byli Robert Johnson nebo Muddy Waters, si s přiznáváním inspiračních zdrojů také hlavu moc nelámali, a přitom často jen vyměnili v textu pár frází a nová píseň byla na světě. V dnešní době se autorská práva řeší mnohem víc než tenkrát, a navíc je Bob Dylan samozřejmě zpeněžitelnějším artiklem než jeho předchůdci, a tak se podobným námitkám těžko vyhne. Na působivosti desky ale tyhle podružnosti nezanechávají ani ten nejmenší šrám.
Bob Dylan – Modern Times (Columbia, 2006)
www.bobdylan.com
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.