woko | Články / Recenze | 05.03.2015
V červnu loňského roku se na Indiegogo objevila kampaň žádající o skromných 6 000 dolarů, které by byly použity na sound engineering a grafiku dokumentu jisté filadelfské kapely. Justin Jackson chtěl o Rosettě natočit jen krátký profil, ale při natáčení zjistil, že jen medailonek si tahle čtveřice nezaslouží. Rosetta nejsou jen hudebníci. Jsou to normální pracující lidi, kteří si vybrali sakra drahý koníček. Film pak začíná frontmanem Mikem Arminem, který mluví o tom, jak kvůli kusu papíru přišel o dva nejlepší lidi ve svém životě. Jde o kauzu s jejich původním labelem Translation Loss, která vábí diváka dívat se až do konce.
Dokument se točí kolem nahrávání čtvrtého alba The Anaesthete, které si Rosetta nahrávala poprvé na vlastní pěst stylem "zaplať, co můžeš". The Anaesthete byl pro Rosettu bod zlomu. "Pokud se tohle nepovede, pokud se nám něco z nahrávání nevrátí, tak nevím, jak v tomhle budeme moct pokračovat." Ve studiu vypadají všichni unaveně, vyčerpaně a lhostejně. Jde o nejtemnější desku, kterou kdy nahráli. Finanční potíže, problémy s labelem, zrada přátel, smrt nejbližších. Trochu moc na jedno období.
Ve filmu je probrán vztah Rosetty a jejich labelu Translation Loss, potažmo spoluzakladatele Drewa Juergense, který si skupinu zamiloval a hned na začátku spolu podepsali smlouvu. Věřil jim natolik, že jako debut vydali dvojalbum, které jste si mohli pustit přes sebe. "Kdo proboha kejvne kapele, co odehrála sotva tucet koncertů, že jim vydá sesynchronizovaný dvojalbum?" Rosetta už jen stoupala. Po přístupnějším Wake/Lift přišel vrchol v podobně A Determinism of Morality. První deska produkovaná někým jiným, Andrew Schneider (Unsane, Pelican) ve studiu ze čtveřice ždíme maximum. ADOM sbírá devítková hodnocení po celém světe. Zlaté časy.
Rozchod Rosetty a Translation Loss byl bolestivý pro obě strany, Drew v jeden moment odejde ze záběru, protože to neunese. Kapela potřebovala 1 000 dolarů na opravu dodávky, které Translation Loss podmínili podpisem nové smlouvy. Armine podepisuje, ale peníze kapela nikdy neuvidí. Label krčí rameny. "Já vim, že tohle dělají Radiohead nebo Nine Inch Nails, ale my?" The Anaesthete se dostane první den na špičku žebříčku Bandcampu a na PayPal přijde během dvanáct hodin tolik peněz, že je jim pozastaven účet. Jsou to dvě třetiny toho, co do alba vložili. "Čekali jsme, že prvních pár dnů to půjde, ale ne tohle."
V současnosti nahrává Rosetta (už jako pětice) pátou řadovku, jakým způsobem vyjde, se zatím neví. Vztah s Translation Loss je sice na bodu mrazu, ale pomalu se snad urovnává (loni vyšlo EP Flies To Flame). "Můžu jezdit šňůru devět měsíců v roce, ale nechci. Učit na škole je to, jak po sobě něco zanechat." Pro Armina je Rosetta všechno, ale má to svoje hranice. Je sakra těžké dělat něco, co milujete, a přitom žít v realitě.
Rosetta - Audio/Visual (self-released, 2015)
www.theanaesthete.bandcamp.com/album/rosetta-audio-visual-original-score
Live: Brutal Assault 2015
www.brutalassault.cz
foto © Ann Marie Casey
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.
Veronika Tichá 26.08.2024
V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.