Ladislav Tajovský | Články / Recenze | 15.11.2016
Angel Olsen je výborná zpěvačka s osobitým hlasem, která čerpá z tradice amerických písničkářek, ale zároveň je svá a nikoho nekopíruje. V některých písních se blíží barvou vokálu o generaci starší Kristin Hersh, civilností projevu pak takové Eleanor Friedberger. Zejména u té druhé doporučuji srovnat videa k Olseniným písničkám, které svou obyčejností a nekomplikovaností podtrhují osobnost autorky, což platí i pro ty z předchozích desek Burn You Fire for No Wittness (2014) a Half Way Home (2012).
První dvě nahrávky staví na zpěvaččině hlasu a autenticitě s povětšinou minimální instrumentací, z písní a melodií je cítit mládí, otevřenost a, dejme tomu, autorská nezkušenost. My Woman je něco jiného. I zde najdeme skladby písničkářského ražení, když i ty nejslabší z nich nejsou bez melodického nápadu. Nakonec právě mezi nimi najdeme Sister, nejlepší z celé desky, skvost, který se kompozičně podobá tomu, co dělá Dylana Dylanem. Za pozornost stojí i text, opět dylanovské vyprávění, poselství věnované zpěvaččiným vrstevnicím.
Deska má dvě půlky – tu první tvoří písničky s rockovou kapelou v zádech, i když hned Intern otevírá pouze s klávesovým podkresem, tu druhou zase komornější skladby. První část završuje razantní Shut Up Kiss Me, která by se dala charakterizovat jako „rock pro pedofily“, velmi osobní písnička a zhudebněná výčitka - komu asi? Pak už deska zpomaluje a zklidňuje, písničky nejsou tak výrazné, ale jejich řazení je promyšlené a vše do sebe zapadá – řeč je o Give It Up/Not Gonna Kill You/Heart Shaped Face. V závěrečných Woman a Pops dochází k završení příběhu mladé holky, která chce být v životě šťastná a zkouší, jak na to.
Poselstvím celého alba může být verš: „It's all over baby but I'm still young/ I'm still young.“ Může znít naivně a bezobsažně, ale taky nemusí. Jako by ta slova autorka křičela sama na sebe a pro sebe. O tomhle sebeujišťování je celá My Woman.
Angel Olsen – My Woman (Jagjaguwar, 2016)
www.angelolsen.com
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.
Veronika Tichá 26.08.2024
V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.