Tereza Vašíčková | Články / Recenze | 04.08.2019
Po čtrnácti letech existence vydala na jaře britská skupina Foals pátou desku Everything Not Saved Will Be Lost – Part 1. Jedná se o první část dvoulba, jehož pokračování se dočkáme na podzim.
Už ochutnávka v podobě videoklipu k písni Exits ukázala, že se Foals posouvají dál – a to jak pestřejší kombinací hudebních nástrojů, tak vokálními experimenty i novým obsahem. Singl pojednává o současných společenských tématech, z nichž hlavní důraz je věnován těm ekologickým, v centru zájmu je obyvatelnost naší planety. I když skladba postrádá výrazné momenty nebo změny tempa, je dostatečně dynamická, na čemž se kromě rytmiky podílí i klávesy.
Jednou z nejsilnějších je pak píseň In Degrees. Basová kytara, postupně se zrychlující tempo v kombinaci s prudkými bicími z ní dělají nejtanečnější track. Svou energičností a zapamatovatelným refrénem obstojí i v kontextu celé dosavadní tvorby skupiny. Za zmínku stojí i následující Syrups, jejíž rytmus určují výrazné kytarové riffy a pulzující zvuk baskytary. Celkový vývoj skladby, včetně rázných změn vokálů připomíná psychedelickou hudbu šedesátých let.
Typický zvuk Foals byl dříve postavený na krátce znějících tónech kytar, ten pak na předchozí desce What Went Down (2015) doplnili o syntezátory. Na Everything Not Saved Will Be Lost – Part 1 je ozvláštněn zapojením piana, vibrafonu nebo marimby. Vývoj je patrný také v hlase Yannise Philippakise, který zpívá v nižší tónině než obvykle.
Oproti předchozím albům nastaly změny už při jeho vzniku. Jednak absentoval basák Walter Gervers, který Foals opustil minulý rok během nahrávání, za druhé roli producenta převzal frontman Philippakis. Nové okolnosti zásadně ovlivnily podobu novinky, která nechce být jen další indierockovou deskou v řadě. Proti tomu se snaží vymezit větší volností a důrazem na aktuálnost elektroničtějšího zvuku i společensko-kritickými texty. Bohužel se při tom až příliš ohlížejí na své fanoušky.
Foals – Everything Not Saved Will Be Lost – Part 1 (Warner Bros. & Transgressive Records, 2019)
web kapely
foto © Alex Knowles
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.