Články / Recenze

Starší a neklidný Morrissey

Starší a neklidný Morrissey

Akana | Články / Recenze | 21.08.2014

Morrisseymu neúprosně přibývá stříbra ve vlasech, ale touhu kecat pokud možno do všeho má pořád stejnou. Na kontroverzní témata a vyjádření jsme u něho zvyklí, od comebackového You Are the Quarry mají jeho alba i stabilně vysokou skladatelskou a aranžérskou úroveň. Novinka na věci nic moc nemění, což neznamená, že nedokáže překvapit. Alain Whyte se definitivně vytratil z kapely i z kreditů, zatímco zbylí kytaristé Boz Boorer (doprovází Morrisseyho už od začátku 90. let) a Jesse Tobias odvádějí coby autoři hudby stejně dobrou práci a především v první polovině alba vyloženě perlí a servírují šéfovi jeden hit za druhým. Dávají prostor aranžmá, nebojí se delších stopáží, stejně jako přiměřeně tvrdších vzedmutí, silné melodie sypou z rukávu.

Často prokmitávají písničkami hispánské prvky. V rytmice (Earth Is the Loneliest Planet), přítomnosti halasných dechů (Kiss Me a Lot), ale především v arabeskách akustické kytary (kromě zmíněných ještě Staircase at the University). Morrissey ovšem nedělá žádnou world music, jde pouze o koření, jinak je všechno právě tak anglické nebo chete-li britpopové, jak bychom čekali.

Hned titulní píseň v úvodu má chytlavosti na rozdávání, škoda jen, že Morrisseyho pranýřování zvůle a necitelnosti „těch nahoře“ postrádá přesnější mušku a vyznívá na jeho pomětry dost vágně a moralisticky. Podobně bezzubý je v protikoridovském pamfletu The Bullfighter Dies, který ani po hudební stránce neohromí. Naopak vrcholné chvilky zažívá on i doprovodná kapela v písních Neal Cassady Drops Dead nelítostně rozebírající mizérii fyzického přebývání, Earth Is the Loneliest Planet (zase jedna přiléhavá hymna pro všechny losery světa) nebo Staircase at the University. V téhle svižné hitovce o stinných stránkách honby za vzděláním Morrissey dokazuje, že stále nachází a trefně zpracovává témata, kterých si jiní nevšímají. Provokativní je i varování před línými manželkami s otrokářskými sklony Kick the Bride Down the Aisle, které by mohlo potěšit příznivce Josefa Hausmanna.

V rozmáchlé, gradující skladbě I'm Not a Man (smysl dvouminutového intra mi uniká) se zase důrazně distancuje od všeho násilnického a majetnického v lidské povaze a přihřeje si i svou vegetariánskou polívčičku. S rostoucím věkem se vkrádají motivy stárnutí, uplývání času, ztrát a smrti (Oboe Concerto, mimořádně působivá, protože nesnadno uchopitelná Smiler with Knife), Moz má ale místo i pro svérázná milostná vyznání (Kiss Me a Lot) nebo utrpení generací vězňů v dublinském žaláři Mountjoy.

I když druhá polovina desky ubírá na tempu a trochu i na koncentraci nosných nápadů, nezbývá než konstatovat, že věčný popichovač Morrissey dal dohromady znovu velmi silnou nahrávku. Minimálně stejnou zásluhu na tom má ale i jeho kapela, která by si za perfektní práci s aranžmá a dynamikou pomalu zasloužila vlastní název. Morrisseyho nekorektní komentáře mají díky ní i nadále schopnost jedním dechem rozezpívat nebo roztančit i donutit k zamyšlení. Starší, ovšem stále neklidný. Doufejme, že mu to ještě dlouho vydrží.

Info

Morrissey - World Peace Is None of Your Business (Harvest/Capitol, 2014)
www.facebook.com/Morrissey

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Kdo si tak dnes vzpomene? (Hvězdy v polostínu)

Jiří V. Matýsek 20.12.2024

Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.

Všetci žijeme s vedomím, že jedného dňa zmizneme (Parannoul)

Matej Žofčín 18.12.2024

Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.

Cesta do hlubin sebevrahovy duše (Ti, kteří se rozhodli)

Martin Zoul 17.12.2024

Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.

Námorníkov sen (Il Sogno del Marinaio)

Jakub Veselý 10.12.2024

Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.

Boj s vlastní nejistotou (STRFKR)

Filip Peloušek 05.12.2024

Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.

Nic není natolik rozbité, aby to nešlo opravit (Mark Lanegan)

Kristina Kratochvilová 25.11.2024

Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.

Křehkost ve zkaženém světě (Anora)

Šimon Žáček 24.11.2024

Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.

Úprimná láska k hudbe (Alfie Templeman)

Jakub Veselý 21.11.2024

Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.

Spojit žánry a vysvobodit z melancholie (Jiný metro)

Magdalena Fendrychová 11.11.2024

Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.

Pořád překvapivý soundscape (The Necks)

Žofie Křížková 05.11.2024

Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace