Akana | Články / Recenze | 21.08.2014
Morrisseymu neúprosně přibývá stříbra ve vlasech, ale touhu kecat pokud možno do všeho má pořád stejnou. Na kontroverzní témata a vyjádření jsme u něho zvyklí, od comebackového You Are the Quarry mají jeho alba i stabilně vysokou skladatelskou a aranžérskou úroveň. Novinka na věci nic moc nemění, což neznamená, že nedokáže překvapit. Alain Whyte se definitivně vytratil z kapely i z kreditů, zatímco zbylí kytaristé Boz Boorer (doprovází Morrisseyho už od začátku 90. let) a Jesse Tobias odvádějí coby autoři hudby stejně dobrou práci a především v první polovině alba vyloženě perlí a servírují šéfovi jeden hit za druhým. Dávají prostor aranžmá, nebojí se delších stopáží, stejně jako přiměřeně tvrdších vzedmutí, silné melodie sypou z rukávu.
Často prokmitávají písničkami hispánské prvky. V rytmice (Earth Is the Loneliest Planet), přítomnosti halasných dechů (Kiss Me a Lot), ale především v arabeskách akustické kytary (kromě zmíněných ještě Staircase at the University). Morrissey ovšem nedělá žádnou world music, jde pouze o koření, jinak je všechno právě tak anglické nebo chete-li britpopové, jak bychom čekali.
Hned titulní píseň v úvodu má chytlavosti na rozdávání, škoda jen, že Morrisseyho pranýřování zvůle a necitelnosti „těch nahoře“ postrádá přesnější mušku a vyznívá na jeho pomětry dost vágně a moralisticky. Podobně bezzubý je v protikoridovském pamfletu The Bullfighter Dies, který ani po hudební stránce neohromí. Naopak vrcholné chvilky zažívá on i doprovodná kapela v písních Neal Cassady Drops Dead nelítostně rozebírající mizérii fyzického přebývání, Earth Is the Loneliest Planet (zase jedna přiléhavá hymna pro všechny losery světa) nebo Staircase at the University. V téhle svižné hitovce o stinných stránkách honby za vzděláním Morrissey dokazuje, že stále nachází a trefně zpracovává témata, kterých si jiní nevšímají. Provokativní je i varování před línými manželkami s otrokářskými sklony Kick the Bride Down the Aisle, které by mohlo potěšit příznivce Josefa Hausmanna.
V rozmáchlé, gradující skladbě I'm Not a Man (smysl dvouminutového intra mi uniká) se zase důrazně distancuje od všeho násilnického a majetnického v lidské povaze a přihřeje si i svou vegetariánskou polívčičku. S rostoucím věkem se vkrádají motivy stárnutí, uplývání času, ztrát a smrti (Oboe Concerto, mimořádně působivá, protože nesnadno uchopitelná Smiler with Knife), Moz má ale místo i pro svérázná milostná vyznání (Kiss Me a Lot) nebo utrpení generací vězňů v dublinském žaláři Mountjoy.
I když druhá polovina desky ubírá na tempu a trochu i na koncentraci nosných nápadů, nezbývá než konstatovat, že věčný popichovač Morrissey dal dohromady znovu velmi silnou nahrávku. Minimálně stejnou zásluhu na tom má ale i jeho kapela, která by si za perfektní práci s aranžmá a dynamikou pomalu zasloužila vlastní název. Morrisseyho nekorektní komentáře mají díky ní i nadále schopnost jedním dechem rozezpívat nebo roztančit i donutit k zamyšlení. Starší, ovšem stále neklidný. Doufejme, že mu to ještě dlouho vydrží.
Morrissey - World Peace Is None of Your Business (Harvest/Capitol, 2014)
www.facebook.com/Morrissey
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.