Maria Pyatkina | Články / Recenze | 22.10.2017
Alison Goldfrapp a Will Gregory na své sedmé nahrávce Silver Eye přišli na způsob, jak dát dohromady všechny svoje experimenty a ukázat mnohostrannou, a zároveň celistvou tvář Goldfrapp.
Každou novou deskou překvapovali: za téměř dvacet let působení se ocitali v nejrůznějších žánrových škatulkách jako synthpop, downtempo, ale taky kabaret a folk. Je nutno ocenit, že vždycky šli za svou náladou a prožitky, a tak pokaždé vznikala odlišná a osobitá hudba. Nová deska přináší jakýsi souhrn všeho, čím Goldfrapp prošli. Kabaret tu sice nenajdeme, ale taneční new wave a pronikavé zdlouhavé balady ano. Spojují se tady oblíbené přírodní inspirace a přání rozhýbat staré kosti. Ve výsledku to zní jako teleportace na přelom tisíciletí.
Deska začíná klasickou rádiovou hitovkou Anymore, která spolu s následující Systemagic vyzývá na parket. Become the One je inspirována dokumentem o dětském transsexuálním táboru a nabádá nás nestydět se za to, kdo doopravdy jsme. Inspirativní, ale revoluční hesla jako „harmonise“ a „crystallise“ pronášejí robotické hlasy vezoucí se na suchém syntetickém beatu a celé to zní spíš jako hymna technologickému pokroku, než jako výzva stát se silnou osobností.
Druhá polovina nahrávky nabízí hlubší zamyšlení i ponor do hudby, ale vtíravý pocit déjà vu se prohlubuje. Jsou tu skladby v duchu Massive Attack jako Beast That Never Was a Zodiac Black, křehké a šeptavé, přesto velmi emocionální. Everything is Never Enough zas připomíná Primal Scream kolem roku 2000. U závěrečné Ocean byste se mohli vsadit – kdyby v ní nebyl něžný hlas Alison Goldfrapp – že jde o nedávný track Depeche Mode.
Silver Eye tak představuje nejen rekapitulaci tvorby Goldfrapp, ale i souhrn nejrůznějších vlivů z posledních několika dekád. Je to ale skoro stejné jako s novými deskami Depeche Mode – máte pocit, že „už jsme to všechno stokrát slyšeli“, a jen opravdu dobrá produkce nedovolí na hudbu jen tak zapomenout. A když je provázena tak stylovými klipy, je těžko té měsíční kráse nepropadnout.
Goldfrapp – Silver Eye (Mute Records, 2017)
www.goldfrapp.com
BE25: Goldfrapp (uk)
Support: TBA
23. 10. 2017 19:00
Roxy, Praha
www.facebook.com/events/1717968468500799
Richard Michalik, Veronika Vagačová 30.01.2025
Po silnom debute, za ktorý si Vojtik vyslúžil ocenenie RadioHead Awards, šlo očakávať čokoľvek. Jeho odvaha a talent ukazovali hneď viacerými možnými smermi.
Štěpán Šanda 28.01.2025
Procházka výstavou v podobě něčeho blízkého počítačové hře může dobře připomínat pandemickou osamělost. Kid A Mnesia Exhibition.
Michal Pařízek 28.01.2025
Život Vernona Subutexe je brutálním popisem společnosti rozpolcené v různých směrech, společnosti, jíž cloumají nenávistné nálady směrem k odlišným rasám, cizincům nebo prostě osobám, které nezapadají.
Radim Kopáč 27.01.2025
Punk ladies made in ČSSR určitě musely být. Možná ne tak výrazné jako holky z Dybbuku, možná netvořily celou sestavu, ale každopádně tady měly své místo. Na pódiu i pod…
Veronika Vagačová 22.01.2025
Hravé riffy, prenikavé vokály a nečakané štylistické zmeny sú len pár z ocenenia-hodných kvalít tejto relatívne novej skupiny.
Jiří V. Matýsek 21.01.2025
Žádný growl, žádné temné mručení, jakoby tu z vlhkých kobek zněl hlas čisté bytosti, kterou zahnalo lidské nepochopení.
3DDI3 01.01.2025
Kapela, co má duši, ale nemá hlas. Anebo jo.
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.