Vojta Chmelík | Články / Recenze | 13.08.2013
Skromně a bez velkého rozruchu vyšlo na podzim loňského roku debutové EP skupiny SteakHouse Orchestra s názvem SHO vs THE WORLD. Kapela, která z původních deseti členů zeštíhlila sestavu na čtyři, nabídla k poslechu pět tracků, v nichž míchá vitální kombinaci indie, jazzu, elektroniky a prog/post-rocku.
Za celým projektem stojí skladatel, producent a multiinstrumentalista francouzského původu Arnaud Mathieu, který má za sebou spolupráci hned s několika osobnostmi české hudební scény (Bára Basiková, Michal Horáček). Kolem sebe shromáždil talentované hudebníky: zpěváka a saxofonistu Jonáše Zbořila z elektro-folkového dua Sundays on Clarendon Road, bubeníka izraelského původu Yonatana Omera, který byl členem kapel Khoiba a Al-Yaman, a baskytaristu Tomáše Lhotu.
Čtvrthodinová stopáž EP skýtá širokou paletu nálad, od poklidného intra s titulním názvem přes nejhitovější kus Pearl, temnou a depresivní Interpolace a intimní baladu My Gift to the World až po najazzlou kompozici A Sunny Day (A Bohneur Song). Na rozdíl od dalších kapel české alternativní scény se SteakHouse Orchestra nebojí využít většího množství synkop, střídání taktů a zajímavějších harmonií. Přitom se nepouští do obšírných instrumentálních exhibicí a ve chvílích, kdy se posluchač může trochu ztrácet v částech plných muzikantských vtípků, je zachráněn přímou bigbítovou pasáží. Nabízí se srovnání se západními kapelami jako Doves, Elbow nebo s jejich oblíbenými Arcade Fire, všechno je ovšem vydatně říznuté jazzovými groovy. Z barvy hlasu Jonáše Zbořila navíc čiší cosi černošského, nádech soulu a blues, který jazzovou stránku a celkové vyznění desky kompletuje.
Jedná se sice o záležitost na pomezí popovější indierockové scény a alternativy, na poslech poněkud náročnější než velká část tuzemské produkce, nicméně nenudí, má spoustu energie a „šťávy“ a může se stát pojítkem mezi oběma posluchačskými tábory.
SteakHouse Orchestra - SHO vs THE WORLD (self-released, 2013)
www.steakhouseorchestra.com
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.