Články / Recenze

Subject Lost a vnitřní vesmír

Subject Lost a vnitřní vesmír

Jakub Koumar | Články / Recenze | 05.07.2013

Jemné pohyby, pevný řád a harmonizující atmosféra. To je svět vnitřních struktur Petra Adamce, kterého nejčastěji najdete pod nálepkou post-dubstep. Nicméně tak přímá kategorizace by byla poněkud dehonestujícím aktem.

Petr Adamec, známý i svými mixy, vyrukoval s prvním autorským LP, zaštítěným labelem Exitab (Ink Midget, Pjoni…). Nutno připomenout, že přestože je Made of Numbers prvním dlouhohrajícím počinem, jako Subject Lost má zkušeností dostatek. Dvě atmosférické skladby si střihl na Red Volume Records a pod Krmelcem vydal dvě EP Redesign a Ledsen. Mixy můžete vyslechnout v napěchovaném Podcastut Spacedust s pořadovým číslem 29 nebo na kompilaci Aerotikon, což není nic menšího než remix Earotikonu od Formy.

Subject Lost měl odjakživa specifický jazyk. I Redesign ho byl plný, jen hrubější a roztěkanější (to není výtka!). A tak na dalším EP Ledsen ho proměnil do jakéhosi vnitřního hemžení, kterému se blíží i Made of Numbers.

„Číselné“ album nabízí post-dubstep nařezaný kosmickým ambientem i decentními postrockovými motivy. Všude je plno typického proklapávání a propípávání, na pozadí se choulí trochu zašpiněného zvuku. Když se jemné struktury začnou převalovat jedna přes druhou, přidá se tepající beat. A přestože je v razanci skromný, můžete si podupávat nohou, a ačkoli se rád nenápadně vytrácí, provede celým albem až do posledních tónů, od jiskrných melodií až po nestálý ambient.

Ten se místy rozprostírá do všeobjímajících ploch, aby se příště kroutil v rozsekaných smyčkách. Překvapivě dost prostoru dostávají postrockové kytary, ovšem bez gradačního ustřelování hlav. I když se závěr desky rozprostírá do hlubokých sfér, budete se namísto čekání na bohaté vrstvení propadat do nitra koláží. V Good to Be Home a Twenty Three je probarví i lidský hlas.

Subject Lost se nebojí ohledávat sám sebe znovu a z jiných úhlů. V každé jeho nahrávce je rozpoznatelný, což znamená i to, že se v souvislosti s EPs poněkud opakuje. Co mi schází víc, je hlubší vnitřní pocit, jímž by se deska vztahovala ke svému názvu. Částečně to kompenzuje vyladěný vizuál i klipy, když Made of Numbers evokuje předehru k Roads. Kdyby vyšel vinyl, v bílé barvě by byl odzbrojující.

Když Petr zmínil, že se snaží o samostatnost skladeb, dostál svému slovu. Přes slušnou dávku abstrakce mají precizní stavbu, jsou zapamatovatelné a uchopitelné. Působí přirozeně a pulzují vnitřním životem, plynou svým vlastním tempem. Nenápadně se vyhýbají rytmu, na kterém zároveň stojí, milým překvapením jsou postrockové variace a možná že větší hra s jejich gradací ukrývá výraznější potenciál. Subject Lost sice tvoří především dubstep, není ovšem pochyb, že z tohoto šuplíku nenápadně vykročil do prostoru neomezených možností.

Info

Subject Lost - Made of Numbers (Exitab, 2013)
www.soundcloud.com/subject-lost

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Úprimná láska k hudbe (Alfie Templeman)

Jakub Veselý 21.11.2024

Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.

Spojit žánry a vysvobodit z melancholie (Jiný metro)

Magdalena Fendrychová 11.11.2024

Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.

Pořád překvapivý soundscape (The Necks)

Žofie Křížková 05.11.2024

Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.

Románek pozdního léta (Julia-Sophie)

Sára Prostějovská 28.10.2024

Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.

Rod se i přes nesnáze podařilo zachovat... (Rod Draka, druhá série)

Šimon Žáček 28.10.2024

Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?

Inšpiratívna periférna osmóza (JAMA 2024)

Lea Valentová 25.10.2024

Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.

Dekonštruovať tradície (Nathan Bowles Trio)

Michal Berec 05.10.2024

Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.

Ďalší výlet dovnútra (Kee Avil)

Richard Michalik 31.08.2024

Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).

Nádej na vyslobodenie emócií z masy chladného betónu (Jack the Hipper)

Jakub Veselý 30.08.2024

Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.

Kluci od velkých jezer z Ohia objevili svět (Cloud Nothings)

David Stoklas 27.08.2024

Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace