Petr Dostál | Články / Recenze | 20.04.2019
Trvalo to osm let. Poslední album Gravity the Seducer vydala liverpoolská synthpopová čtveřice Ladytron v roce 2011 a jak v nedávném rozhovoru řekl Daniel Hunt, po pěti deskách a dlouhých turné potřebovali krátkou pauzu. Jenže ta byla nakonec delší a než na svět přišla nová deska, hodně se změnilo. Hudebníci se zabydleli v různých koutech světa, s nimiž prožívali vnitropolitické i globální problémy.
Z alba není ani tak cítit politická angažovanost, jako spíš pocit bezmoci a odcizení v dystopickém světě. Když k tomu přidáme textové motivy ohně, snění a zoufalou snahu všemu utéct, máme leitmotivy celé nahrávky. „Oh we hang on the wire, and walls get higher, just until fire catches them,“ zpívá Helen Marnie v úvodní skladbě Until the Fire a přibližuje nám tak své vnímání společenského statu quo. Ladytron si pohrávají s metaforami zániku, jen když porovnáme jednotlivé skladby, texty působí poněkud stereotypně.
Hudebně Ladytron přitvrdili. Příkladem je elektrorocková skladba You‘ve Changed, která svým až industriálním zvukem připomíná Nine Inch Nails nebo loňské album Savage od Garyho Numana. Zároveň na něm nechybí pastiše na starší synthpopové písničky, když takové Until the Fire nebo Far from Home připomínají skladbu Ace of Hz z předchozí desky. Nejpřístupnějším songem je pak The Island, který má svou repetitivní jednoduchou rytmikou blízko k dreampopu M83, naopak tracky Figure a Horroscope tu jsou poněkud navíc.
Celkové resumé? Napadají mě slova o sympatickém návratu. Jsou tu silná místa, jež se vyrovnají nejlepším skladbám, které kdy udělali, jsou tu výkyvy, ale taky zdařilý pokus o ostřejší sound. Když k tomu přidáme ideovou potřebu pasovat se do pozice sirén apokalypsy, sympatická nahrávka to dozajista je. I když jen burcuje a nenabízí východisko.
Ladytron – st (!K7, 2019)
web kapely
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.
Veronika Tichá 26.08.2024
V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.