Jakub Koumar | Články / Recenze | 16.06.2014
Mladé krve není nikdy dost. Zdá se totiž, že právě ona je hnací energií. Mladým grázlem, co víří usazený prach a hrabe se ve věcech, které jste už dávno zavřeli do skříně. A tohle běsnění vám sice leze krkem, ale zároveň mu musíte závidět.
Dnes dvaadvacetiletý frontman Dylan Baldi začínal v garáži jako snad každý indie rocker, ale brzo chytil v centru rockového vesmíru šanci za pačesy. Zahuhlané kytary daly vzniknout prvotině Turning On, což byl demáč znějící nemlich stejně jako devadesátkové indie garážovky. Dylan se soustředil na melodické nápěvy rvoucí se energicky skrze přímé a jednoduché texty. Všechny tyhle parametry v podstatě platí i pro následující desky, na každé je ale vidět výrazný krok kupředu. A to jak po zvukové stránce, tak i v promítání Dylanovy osobnosti do celkového profilu kapely. Hlavním milníkem se stala nahrávka Attack on Memory, její více než vřelé přijetí staví totiž letošní novinku k nezáviděníhodnému soudu – lepší/horší.
Here and Nowhere Else je ale hlavně dospělejší. Ostatně – producent John Congleton by se neujal nějakého nedomrlého škváru. Základním posunem je mnohem širší a prostorový sound. Kytara konečně není plochá a valí se jako splašená rolba a Dylan ji musí místy přeřvávat, co mu chrapot stačí, což dává písním přímo pekelný drive. Bicí se chvílemi mění v kulomet, nekompromisně kosí vše okolo. Jinak Cloud Nothings staví na zručném spojení slok a refrénů a míchání melodií s běsnící grungeovou beznadějí. Baldi se sice dušoval, že zpěvnosti bude tentokrát míň, ale není to tak úplně pravda, pořád je jedním z hlavních aspektů. Jen ji častěji uzemní zkreslení kytary nebo se zadře ve skřípavém motoru Baldiho hlasivek.
Texty jsou prodchnuté cynismem a povýšeností, což ve spojení s životní bezradností vytváří poněkud klišovitou směs další z nekonečného zástupu indie kapel. Nicméně podobným procesem si prošel asi každý druhý a o překonávání této mety se můžou Cloud Nothings pokoušet v budoucnu. Nebude-li jim to u zadele. A přesně tam jim může být i kydání hnoje na neoriginalitu, byť oprávněné. Baldi má zatraceně dobrý čuch na píseň a asi mu to (zatím) stačí, svou poctivostí se snaží vytěžit z minima maximum. I když si můžete říkat, že tohle už jste slyšeli xkrát, být zajímavými je asi to poslední, o co jim jde.
Zatvrzelý fanoušek prožívá neopakovatelný proces stárnutí se svou vyvolenou, tedy kapelou. Často si to uvědomí až zpětně. Cloud Nothings mají na triku čtvrtou desku a jestli po ní hned sáhnete, ještě pořád může tohle vaše dozrávání započít. Cloud Nothings jsou totiž pořád na začátku.
Cloud Nothings - Here and Nowhere Else (Carpark Records, 2014)
http://cloudnothings.com
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.