Dominika Danieliková | Články / Recenze | 24.11.2015
Ti, co už od plenek poslouchali jenom mámu, tátu a Tatáče, budou na rozpacích. Zvyklí na pravidelnou dávku textů, které mají co říct a jsou pro ně svaté jako kázání od maminky, budou překvapeni výsledkem. Název nového alba A/B evokuje u nejen strany vinylu, ale i jakousi rozpolcenost.
„Minulost je past, co jsme si nastražili…,“ zpívá v úvodu alba tak důvěrně známý hlas Milana Caise s minimalistickým textem v písni Nadčasová. A má bohužel pravdu. Hned na to se přihlásí o slovo o něco živější multikulturní Gastronaut, který nám naservíruje „suši s kolou ve středu Evropy“. V době, kdy píseň vznikala, kluci nejspíš netušili, že slova „zamkněte východ na dva západy“ budou mít v souvislosti s aktuální migrační vlnou tolik společného. Hravé texty vyšperkované dokonalými slovními hříčkami jsou minulostí. Namísto toho, aby představili něco nového, co bude alespoň tak dobré jako jejich poslední album Ležatá osmička, podsouvají nám jen to, co už tu bylo.
Naproti tomu v písni Rubik a Kubrick k oživení došlo. Přispívá tomu využití trialogu, ale i silná jména hostů, sázka na hlas Marka Ebena a Jana Buriana v tomto případě vyšla. Je třeba ocenit, že v druhé polovině alba se kapele osvědčila kombinace trubky Oskara Töröka v songu Noční linky, hlas Yellow Sisters, ale i využití pěveckého sboru Doubravánek. Chytlavý rytmus dychtivého Běžce bude pro mnohé hnacím motorem při dlouhých tratích, melancholie a tajemnost písně S ní zas hymnou pro všechna zlomená srdce. A Kamarádky kapele napraví reputaci. Možná to bude klávesami, možná Mardošovým vokálem, stačí zavřít oči a skladba připomene Monikino kino.
Kapela si s texty na desce A/B vyhrála, zachovala písničkovost, přidala víc elektroniky a skladby ochutila osmdesátkovým zvukem, ale díky prolínání melancholie se svérázným humorem jim chybí energičnost a umění pohltit posluchače. Zdá se, že doby, kdy jejich písně vyvolávaly na koncertech davové šílenství, jsou ty tam.
V rámci českého hudebního rybníčku jde o dobře odvedenou práci. Dosavadní alba sice nastavila laťku příliš vysoko, a to nové bude mít s jejím přeskočením velké problémy, ale to tak někdy bývá. Často se stává, že se kapela drží zajetých kolejí a fanoušci jsou uraženi, že všechno je tak nějak na jedno brdo. A když naopak popustí uzdu fantazii a začne hrát jinak, fňukají, kde jsou ty starý časy, kdy svět byl ještě v pořádku. V případě Tata Bojs tomu není jinak.
Tata Bojs - A/B (Supraphon, 2015)
www.tatabojs.cz
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.
Veronika Tichá 26.08.2024
V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.