redakce | Články / Recenze | 04.01.2013
Takže. Pokud se právě nacházíte v jakémkoli mezníku anebo prostě jen tak frčíte životem a všechno je najednou hrozně jasný a jednoduchý, můžete psát i kritiku. A já kritiky nesnáším, přitom jsem největší kritik. Shodli jsem se s dalšími laiky, že číst odborné kritiky je vážně oříšek – buď tomu nerozumíte a nejste schopni dočíst článek do konce, a nebo tomu chybí emoce. Chtělo by to najít pozici mezi ostentativním zavrhnutím a vědou jménem mixování hudby. Techno jako vědní obor?
Pokud je dream pop vaší zásadní cestou napříč hormonální smrští, kterou tato vlna nese, jsou Crystal Castles vaší zásadní informací číslo jedna. Skladba jako Not in Love z předchozího alba je k smrti vtíravá záležitost, která udělá z chlapce vašich noiseových snů skutečnou realitu. (A navíc tam fíčruje Robert Smiths.) Vždyť sdílení zvuku je tak super! Sex je super, všichni jsou tak nadupaní emocemi, že to doslova cítíte. Kde jsem byla posledních deset let? Mám pocit, že v podstatě hodně daleko od atari čtvercových vln, žánrů jako chiptune, bitpop a lo-fi. A možná taky daleko od svobody věku, kdy vás ještě baví tyhle věci jen tak pouštět dovnitř, aniž by to mělo nějaký větší a zásadní význam.
Synonymum pro Crystal Castles je sdílení pocitu, že můžete všechno a že pouze prostor a čas ohraničují. Zásadní vývoj na třetím albu Crystal Castles lze zaznamenat od prvního singlu Plague, který taky římskou trojku otevírá. Poslechněte si ten rozdíl. Úvod je mnohem více alternativní, než by se dalo očekávat, pak už je to zajímavý vývoj od chaosu k propracované technice, která dává celku smysl. Posun od prvoplánové masovosti k dokonalé zvukové logice? Na hudební scéně působí jako malé zjevení a v kombinaci s excentričností zpěvačky Alice Glass dostáváte na talíř porci něčeho, co stojí nejen za povšimnutí, ale i za hlubší úvahu o punku.
Pohrávání si s osobitostí je výrazem odklonu od popové scény směrem k dokonalejšímu výrazu, který si Crystal Castles díky své obsáhlé fanouškovské základně již mohou dovolit. Takto bych shrnula cestu od prvních 300 vinylů, které nastartovaly kariéru naděje nejen pro alternativní pop, ale i pro průchod možností lidského vnímání. Ochutnejte, chvíli to tam nechte a sami uvidíte. Tam, kde končí vaše možnosti, začíná jedinečnost. Nechte se prostě svést, a když se vám to nebude líbit, vypadněte a už se neohlížejte.
Crystal Castles – III (Polydor, 2012)
www.crystalcastles.com
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.