Dantez | Články / Recenze | 20.05.2021
Poctivé zmapování gotické hudební scény Česka a Slovenska představuje nelehký úkol i pro ostřílené. Subkultura sice má jasně vytyčená pravidla, často však není jednoduché určit, kde až její vliv dopadá a zda lze dané projekty stále označit za gotické. V posledních letech se této práce zhostilo uskupení Sanctuary, jehož důvěryhodnost dokládá konzistentní manažerská, tisková i vydavatelská práce.
Dark Tunes from Czech and Slovak Caves kompiluje tuzemskou scény podruhé. Navazuje na první, čtyři roky starou kapitolu a na ploše dvou disků poskytuje co nejrozmanitější vhled do hudebního dění, které gotická subkultura přímo i nepřímo spojuje. Každému umělci je věnována, společně se stranou v bookletu, jedna skladba.
Sanctuary posluchače vrhají do mnoha hudebních proudů – některým je věnováno více pozornosti, dalších se dotýká spíše periferně. Vše vychází z popularity, zájmu a výsledné přijatelnosti dílčích žánrů. Největší porci stopáže si proto berou odnože postpunku a přímočařejší elektroniky. Stravitelnější příspěvky prolínají umělci z řad neofolku, temného ambientu nebo industrialu.
Cit pro tradici dokáže i ublížit. Většina zahrnutých umělců od kořenů příliš neopouští, ať už jde o kytarový tón z desek Joy Division a Killing Joke, vokální projev The Cure a The Sisters of Mercy nebo o obecně vytyčené regule aggrotechu a EBM. Menší originalitu doplňují klesající produkční standardy a proměnlivá úroveň angličtiny. Československé jeskyně tak dávají na odiv skladby hýřící profesionalitou, ale i záseky, které trpí „bedroom“ produkcí.
Jistou míru osobitosti kompilace ovšem nabídne. Jde o skladby, které si žánrový template hlídají, dokážou jej však ozvláštnit o aspekty, které působí nevšedně bez toho, aby daný mustr zrazovaly. V rámci charakteristického zvuku zabodují například Schwarzprior, kteří svérázný přístup k elektronice doplňují naturalistickou lyrikou. Podobně se daří i tradičněji působícím Das Funus, protože dokáží vytěžit maximum z českého jazyka. Fuj Kluk poté ve finále zaujme materiálem operujícím v nezvyklém vokálně instrumentálním kontrastu.
Silnější chvilky se skrývají i ve skladbách, které jsou sice vystavěny v rámci nastolených pravidel, ne však s příliš zjevným zdrojem inspirace. Z typických chladných strun a břitkých synthů vytrhne například ambientnější Nemuer, navazující na žánrovou klasiku Sephiroth, nebo Skrol, který v závěru skladby vytáhne hlukovější variaci na In Slaughter Natives. Předěl kompilace dále zpříjemní brněnští Epadun s neoklasickým darkwave po vzoru Dead Can Dance.
Pokračování Dark Tunes from Czech and Slovak Caves vybírá hudební projekty napříč žánry, produkčním umem i skladatalskými ostruhami, a tak umožňuje posluchači vytvořit si nestranný obraz. Upřímnost zároveň kompilaci poněkud škodí, nesvádí totiž k opakovaným poslechům. Ovšem několik momentů, které uhranou, kolekce nabízí.
Sanctuary.cz - Dark Tunes from Czech and Slovak Caves Vol II (Sanctuary, 2021)
Bandcamp webzinu
grafika © se svolením Sanctuary.cz
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.