ScreamJay | Články / Recenze | 19.04.2018
"Je pravda, že smrt může být i veliké dobro. Veliké dobro tenkrát, když nás ušetří velikého trápení. Může být vykoupením z hrůz a strastí, které by nás v životě čekaly," říkal v jednom z mrazivých monologů Karel Kopfrkingl, Spalovač mrtvol. Možná to tak je, prožíváme smrt a umíráme na život. Vstřebávám otřepané nokturno časem zapomenutého bistra, laciné ubrusy z pvc, pár zaprášených karafiátů v broušené váze, taky umělých. "Na sekyru nedávám!" hlásí osudem poznamenaná výčepní a pevnou rukou rozlévá lacinou kořalku. Trápení vedou k očekáváním a ty zase k trápení. Jak to bylo u brněnských Nikander?
Po dvouskladbovém demíčku z roku 2016 jsem, marná sláva, čekal podobnou pocitovku, jakou byl tehdejší žánrový debut amerických Kowloon Walled City. Upachtěný obraz bídné lidské existence proměněný v bezútěšná zákoutí zašlých ulic a uliček. Bezohledná, štiplavá úlitba v podobě zatuchlého černého kafe, ze kterého si vyvěštíte pořádně kalnou budoucnost. Sekyra prohnaná kolenem sice úpí, hořekuje, vyvíjí patřičný tlak, hrdlo však překvapivě nestahuje. Spíš než apokalyptické vize již neaktivních Gospel of the Future, servírují Nikander tu více a tu méně poetické temno. Povznesené i svázané tím nejpravověrnějším sabbatovským doomem, očekávanými sludgeovými riffy a plíživým, malátným rock'n'rollem.
Set a Distant Lie šlape na poctivém stonerovém základu, prověřená Ve stínu val zrychluje tep a Steel Willows spoléhá na jednoduchý ústřední motiv. Kruci, co mi jen ta melodie připomíná? Dost možná kultovní Love Will Tear Us Apart od Joy Division. Jedinou skladbou výrazně narušující kompaktní (sou)zvuk nahrávky je až lehce postmetalová Farewell. Malý rituál s tamburínou, který se nepouští do atmosferických ploch a courá pouze po jejich okraji, zakončuje somatické blackcrustové finále. A právě ona (jakkoliv) určující atmosféra, která dává živým setům Nikander hloubku i rozměr, samotnému albu v důsledku schází. Přitom skrze citelnou intenzitu a (ne)příjemnou žánrovou hutnost by Sekyra prohnaná kolenem klidně mohla být sekyrou zatnutou do temene.
Když jsem před deseti lety dělal rozhovor s Aleshem a Ultrem právě z Gospel of the Future, oba vzpomínali na písecké Fire Walk with Me i fakt, že v ranku sludge u nás není velká konkurence. Za celé ty roky se situace bůhvíjak nezměnila a třeba renomovaná Encyklopedia Metallum u nás eviduje pouze třináct žánrových kapel. A právě v žánru, který už dávno nepřináší nové a neobehrané, je zcela zásadní dílčí autenticita. Byť bych je přímo nezařadil do ranku blackened sludge a jejich debut vnímám jako standardní, u Nikander stále cítím potenciál překvapit, dost možná i sami sebe. Nejen jako svižnější protipól k dronově těžkotonážním Blues for the Redsun. Kostky a sekyry jsou vrženy.
Nikander - Sekyra prohnaná kolenem (Day After Records, 2018)
bandcamp kapely
Foto © Tomáš Škoda
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.
Veronika Tichá 26.08.2024
V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.