Jakub Koumar | Články / Recenze | 27.01.2015
V době rozbitého hudebního spektra na nedopočitatelné množství škatulek se dostávají do popředí zájmu folkové fúze. Tam, kde se přimíchával rock, se dnes přidává jemná práce s elektronikou. Přestože doba přeje kapelám jako Zrní, Kieslowski nebo Listolet, kombinování stylů nevzniklo zničehonic.
Návrat k folkovým základům představuje i album Teplé místo. Stojí za ním duše Listoletu Jakub Navrátil s kytarou a zpěvačka s houslemi Věra Kafková. Jejich duo Láska se schovává do škatule city-folk. Zbytečně, pouta folku autorského a tradičního zpřetrhal už Bob Dylan. Místy se k nim přidává Martin E. Kyšperský s kontrabasem a Ondřej Ježek, v jehož Jámoru se sólovka upekla. A můžete vzít jed na to, že nechutná jako prefabrikát, každý coul je cítit poctivou ruční prací. Zvuk je syrový a příjemně „nedotažený“, působí jako slova pronášená přímo do ucha skrze všední melancholii obýváku.
Věřin vokál je průzračný, ten Jakubův přirozeně (a příjemně) rozklížený, evokuje Petra Fialu. A to je moment pro Teplé místo klíčový. Láska má jazyk citlivý na hravou obyčejnost, jak tomu je u Mňágy a Žďorp, ale u té starší, ironické a posmutnělé, ostatně celá koncepce připomíná Fialovu první sólovou desku Nečum a tleskej vol. 2. Mňága není ale jen vzdálená podoba, ale i přiznaná inspirace, což podporuje i předělávka songu Nejvíc se Klára těší na neděli s nápaditou kytarou (Aneta). (Navíc Listolet už cover valmezských „stupid-rockerů“ na kompilaci má, Dáreček 1 obohatili o skvělou verzi Chceš mě, chci tě.) Na rozdíl od starší Mňágy jsou písně o lásce-nelásce vsazeny do dnešního kontextu, na místo poezie sídliště a všednosti promlouvají o konfrontaci dob, o samotě digitálního věku. Příjemnými melodiemi popisují všední bezcennost, i sebedůležitost.
Je proto škoda, že postrádají větší důraz, pocit sounáležitosti, nezapomenutelnou myšlenku… cokoli, co je neodsune do zapomnění. Kapela umí dobré písně: Láska končící má silný náboj, Gobi a Čočka hravý jazyk a hitové melodie. Asi nejlepší Krajina zas atmosféru. Bohužel je na desce dost míst, kdy tlačí příliš na pilu, dostihují klišé a pár písní působí vyloženě hloupě, sráží celek a zahání chuť na jinak pěknou, nenápadnou desku o nenápadných životech.
Jako organismus Láska sice teprve hledá, co by chtěla říct, a místy to dělá poněkud neobratně, sem tam se jí ale podaří vyjádřit se tak, že na konci stisknete play ještě jednou. V teple se přeci jen líp rozjímá.
Láska – Teplé místo (Polí5, 2014)
www.poli5.bandcamp.com/album/tepl-m-sto
Štěpán Šanda 28.01.2025
Procházka výstavou v podobě něčeho blízkého počítačové hře může dobře připomínat pandemickou osamělost. Kid A Mnesia Exhibition.
Michal Pařízek 28.01.2025
Život Vernona Subutexe je brutálním popisem společnosti rozpolcené v různých směrech, společnosti, jíž cloumají nenávistné nálady směrem k odlišným rasám, cizincům nebo prostě osobám, které nezapadají.
Radim Kopáč 27.01.2025
Punk ladies made in ČSSR určitě musely být. Možná ne tak výrazné jako holky z Dybbuku, možná netvořily celou sestavu, ale každopádně tady měly své místo. Na pódiu i pod…
Veronika Vagačová 22.01.2025
Hravé riffy, prenikavé vokály a nečakané štylistické zmeny sú len pár z ocenenia-hodných kvalít tejto relatívne novej skupiny.
Jiří V. Matýsek 21.01.2025
Žádný growl, žádné temné mručení, jakoby tu z vlhkých kobek zněl hlas čisté bytosti, kterou zahnalo lidské nepochopení.
3DDI3 01.01.2025
Kapela, co má duši, ale nemá hlas. Anebo jo.
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.