ScreamJay | Články / Recenze | 30.05.2016
Déšť nebere konce. Fincherovy hříchy, kultovní thriller Sedm a nezapomenutelná hláška Morgana Freemana alias Williama Somerseta: Ernest Hemingway kdysi řekl: "Svět je nádherné místo a stojí za to o něj bojovat." Souhlasím s tou druhou částí. Navzdory všemu nebojuji, tiše přijímám fakt, že největším nebezpečím člověku je člověk sám. A temnota? Čekal jsem odtažitou, mrzutou děvku, která si nic jiného, než oprátku nezaslouží, přitom The Corona Lantern působí až překvapivě vstřícně. Existuje vůbec něco jako přívětivá temnota?
"I Grow Darker, I Grow Older, Than I Grow Lighter, I Am a Ray, a Ray of Black Light Lantern."
První, druhý, třetí poslech a já stále necítím žádný přehnaný respekt. Žádná pavučina prvoplánových klišé. Corona sice plní roli debutantů, z jednotlivých muzikantů, jakož i samotného celku, je však cítit tvůrčí jistota. Hledat vlastní tvář v žánru, kam jí mnozí chodí s gustem ztrácet, může být ošemetné a pražská pětice v tomto ohledu stojí někde na půli cesty. Přijmete-li fakt, že sludge vychází ze dvou základních složek - ze zvuku a autenticity, pak je Consuming the Tempest víc smířlivá, než dusivá a schvacující. Konstantní, jednoznačná atmosféra, kterou nebloudíte, potkáváte se a ona temnota je k vám překvapivě vlídná. Nezáludná.
The Corona Lantern v žilách nepulzuje, netepe, spíš se plíží a rozlévá. Místo elektrizující bouře, která pohne každou molekulou vašeho těla, zprostředkovává tajemné údery do masivních vrat, výkřiky beze jména, otázky a letmé chvění. Chvílemi působí poněkud formálně, možná prchavý pozůstatek faktu, že původní ambicí kapely byl pouze studiový projekt. Výrazem mají blíž ke klasickému atmosferickému doomu namísto toulavé psychedelie, což bezezbytku dokládá čtvrtá Incompatible Structures, kterou postupně prostupují tradiční žánrové motivy. Naopak surový, drzý úvod Beneath the Leaves of Solitary čeří tempo a samotná skladba postupně graduje v můj nejkomplexnější prožitek. Ten ještě umocňuje závěrečná pocitovka Consuming the Tempest, s kytarou, co letmo připomíná The Cranberries v hitovce Zombie. Stylově dotažený digipack pak doplňují dvě skladby z prvního EPčka MMXV.
Svým debutem The Corona Lantern příběh nekompletuje, jako spíš otvírá. Základní kámen, který nechává kapele otevřený prostor jak ve formě (zvuk, aranže), tak v obsahu (ústřední motiv, melodie, text). Daniela "Dahlien" Neumanová a spol. drží sympatický odstup od podobných žánrovek typu Subrosa, kterým také vládne žena, a zároveň dotváří břitký protipól k učesaným, moderním doomovým spolkům. Jediným zásadním limitem jsou si hudebníci sami. Oprátkou nedusí zatracení, ale svazují naději.
The Corona Lantern - Consuming the Tempest (vlastní náklad, 2015)
www.facebook.com/thecoronalantern
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.