Jiří V. Matýsek | Články / Recenze | 28.01.2016
Bob Dylan nezahálí. Vydává řadové desky, jezdí po světě v rámci nekonečného koncertního turné a do toho neúnavně prohrabává bohaté archivy. Dosud posledním, dvanáctým příspěvkem do The Bootleg Series je (v nejepičtější verzi 18ti cédéčková) The Cutting Edge, která shrnuje Dylanovy nahrávky z let 1965 - 66, z plodného období, které vyústilo v legendární trojlístek Bringing It All Back Home, Highway 61 Revisited a Blonde on Blonde.
V notně očesané formě, která vyšla na dvojCD, se k posluchači dostává výběr alternativních verzí písní, které každý Dylanův posluchač zná jako své boty. Některé se liší jen kosmeticky, jiné značně (např. téměř rapovaný valčík Like a Rolling Stone nebo Just Like a Woman v podstatně rockovějším hávu). Na The Cutting Edge lze jasně vycítit tvůrčí přetlak, kterým Dylan v půlce šedesátých let trpěl.
Vymetání archivů je v poslední době módou, Dylan však tomuto přístupu dělá čest. Nevydává totiž nějaké výškrabky, ale materiál, který si pozornost zaslouží. Otázkou zůstává, čí pozornost má být upřena na recenzované 2CD. Největší historický a sběratelský smysl má bezpochyby nejobsáhlejší varianta, která v nezkrácené podobě přináší vše, co Bob Dylan v inkriminovaném období natočil, a umožňuje tak ojedinělým způsobem sledovat tvůrčí proces, který vedl až ke vzniku desek. Redukovaná "the best of" varianta (to je klíč, podle kterého bylo postupováno?) onen vhled postrádá. Zvláště když zjistíme, že kompilátoři se nedrželi chronologie vzniku skladeb.
„Zkrácený“ The Cutting Edge je sbírkou pětatřiceti rarit, která ukazuje sílu Boba Dylana. Ten má stále co říct a i odpad, který ve své době skončil na podlaze studia, je hodný vydání a vydá na album vysokých kvalit. Kéž by se totéž dalo říct i o písních některých současných umělců, které se dostanou na řadové desky. Odpad bych v mnohých případech slyšet nechtěl.
Bob Dylan - The Cutting Edge (Sony Legacy, 2015)
www.bobdylan.com
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.
Veronika Tichá 26.08.2024
V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.