Jiří V. Matýsek | Články / Recenze | 28.01.2016
Bob Dylan nezahálí. Vydává řadové desky, jezdí po světě v rámci nekonečného koncertního turné a do toho neúnavně prohrabává bohaté archivy. Dosud posledním, dvanáctým příspěvkem do The Bootleg Series je (v nejepičtější verzi 18ti cédéčková) The Cutting Edge, která shrnuje Dylanovy nahrávky z let 1965 - 66, z plodného období, které vyústilo v legendární trojlístek Bringing It All Back Home, Highway 61 Revisited a Blonde on Blonde.
V notně očesané formě, která vyšla na dvojCD, se k posluchači dostává výběr alternativních verzí písní, které každý Dylanův posluchač zná jako své boty. Některé se liší jen kosmeticky, jiné značně (např. téměř rapovaný valčík Like a Rolling Stone nebo Just Like a Woman v podstatně rockovějším hávu). Na The Cutting Edge lze jasně vycítit tvůrčí přetlak, kterým Dylan v půlce šedesátých let trpěl.
Vymetání archivů je v poslední době módou, Dylan však tomuto přístupu dělá čest. Nevydává totiž nějaké výškrabky, ale materiál, který si pozornost zaslouží. Otázkou zůstává, čí pozornost má být upřena na recenzované 2CD. Největší historický a sběratelský smysl má bezpochyby nejobsáhlejší varianta, která v nezkrácené podobě přináší vše, co Bob Dylan v inkriminovaném období natočil, a umožňuje tak ojedinělým způsobem sledovat tvůrčí proces, který vedl až ke vzniku desek. Redukovaná "the best of" varianta (to je klíč, podle kterého bylo postupováno?) onen vhled postrádá. Zvláště když zjistíme, že kompilátoři se nedrželi chronologie vzniku skladeb.
„Zkrácený“ The Cutting Edge je sbírkou pětatřiceti rarit, která ukazuje sílu Boba Dylana. Ten má stále co říct a i odpad, který ve své době skončil na podlaze studia, je hodný vydání a vydá na album vysokých kvalit. Kéž by se totéž dalo říct i o písních některých současných umělců, které se dostanou na řadové desky. Odpad bych v mnohých případech slyšet nechtěl.
Bob Dylan - The Cutting Edge (Sony Legacy, 2015)
www.bobdylan.com
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.