Články / Recenze

The Maghreban vykročil z mantinelů

The Maghreban vykročil z mantinelů

blueskin | Články / Recenze | 24.04.2018

OHODNOŤTE DESKU

Coby teenager chodíval Ayman Rostom s kamarády z rodného Guildfordu (osmdesátitisícové městečko poblíž Londýna) do hospody, kde vídali muže severoafrického původu. Sedával prý zády ke zdi, a zatímco usrkával pintu piva, sledoval okolní dění s podezíravým výrazem. „Byl to zvláštní chlápek. Říkali jsme mu Maghreban,“ vysvětloval Rostom původ své přezdívky v rozhovoru pro server Resident Advisor.

Není těžké pochopit, proč svůj houseový projekt pojmenoval právě takhle. Rostom je totiž v taneční elektronice stejným outsiderem, jakým byl Maghreban v oné hospodě. Dříve si říkal Zygote a pod tímto jménem se věnoval hip hopu. Posunem k houseu se pokusil vykročit z bubliny, kterou na hiphopové scéně vnímal a která mu přestala vyhovovat. Nechtěl hrát jen na akcích, kde většinu publika tvořili další DJs a MCs. Přál si, aby se lidé při jeho setech bavili, a takové publikum našel právě na houseových parties.

Z jeho singlů je nicméně znát, že ani tuto scénu nepřijal Rostom úplně za svou. Od tradičního houseu se jeho produkce liší stavbou tracků i výběrem zdrojových zvuků, nezřídka vysamplovaných z obskurních magnetofonových kazet. Zároveň ale v jeho tvorbě vždycky bylo něco nakažlivého, kvůli čemu se z Maghrebana stalo jedno z nejvýraznějších nových jmen současné taneční elektronické hudby.

Jestliže si ale šňůrou výtečných singlů pro labely Versatile, Black Acre a vlastní Zoot Music vydobyl více než slušné renomé, vydání debutové desky pro belgickou značku R&S zastihuje Maghreban tak trochu v nedbalkách. Hlavní příčinou je stylová rozháranost alba – jako by si Rostom nebyl vůbec jistý, jakým směrem se tu chce vydat. Jsou tu vedle sebe odkazy na jeho hiphopovou minulost s aktuálněji působícími kousky, tepajícími téměř houseovým rytmem.

I v klubově orientovaných skladbách zůstává Maghreban věrný své typické nevyzpytatelnosti. Pravidelných čtyřčtvrtečních rytmů se od něj jen tak nedočkáte, a když už, tak leda v doprovodu dalších, tentokrát propracovanějších rytmických linek. K tomu přidejte kupu samplů nezřídka jazzové provenience, díky nimž zní album jako tanečnější verze skladeb Barryho Adamsona.

Platí to zejména o druhé polovině desky, která působí soustředěněji a kompaktněji. I tady však řada tracků vyznívá spíš jako sbírka nápadů nahozených k dalšímu rozpracování. V djských setech budou mít tyto nápady jistě své uplatnění, k soustředěnému poslechu na albové ploše jim ale cosi zásadního chybí. Až na pár výjimek se Rostomovi nedaří pozvednout debut z oblasti hudebních kuriozit do hájemství suverénních tvůrců, kteří svým unikátním viděním hudební vývoj obohacují a posouvají.

Tak trochu připomíná 808 State v období desky Outpost Transmission, kdy se britské legendy rozhodly přehodit výhybku svého směřování, aniž by si předtím ujasnily, jakým jazykem vlastně budou v této nové inkarnaci promlouvat. Výsledkem jsou podobné – můžeme ocenit odvahu vykročit z žánrových mantinelů, zároveň se ale nelze zbavit dojmu, že toto gesto nemělo, resp. nebude mít příliš trvalý efekt.

Info

The Maghreban – 01DEAS (R&S, 2018)
bandcamp interpreta

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Kdo si tak dnes vzpomene? (Hvězdy v polostínu)

Jiří V. Matýsek 20.12.2024

Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.

Všetci žijeme s vedomím, že jedného dňa zmizneme (Parannoul)

Matej Žofčín 18.12.2024

Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.

Cesta do hlubin sebevrahovy duše (Ti, kteří se rozhodli)

Martin Zoul 17.12.2024

Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.

Námorníkov sen (Il Sogno del Marinaio)

Jakub Veselý 10.12.2024

Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.

Boj s vlastní nejistotou (STRFKR)

Filip Peloušek 05.12.2024

Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.

Nic není natolik rozbité, aby to nešlo opravit (Mark Lanegan)

Kristina Kratochvilová 25.11.2024

Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.

Křehkost ve zkaženém světě (Anora)

Šimon Žáček 24.11.2024

Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.

Úprimná láska k hudbe (Alfie Templeman)

Jakub Veselý 21.11.2024

Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.

Spojit žánry a vysvobodit z melancholie (Jiný metro)

Magdalena Fendrychová 11.11.2024

Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.

Pořád překvapivý soundscape (The Necks)

Žofie Křížková 05.11.2024

Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace