Články / Recenze

The Maghreban vykročil z mantinelů

The Maghreban vykročil z mantinelů

blueskin | Články / Recenze | 24.04.2018

OHODNOŤTE DESKU

Coby teenager chodíval Ayman Rostom s kamarády z rodného Guildfordu (osmdesátitisícové městečko poblíž Londýna) do hospody, kde vídali muže severoafrického původu. Sedával prý zády ke zdi, a zatímco usrkával pintu piva, sledoval okolní dění s podezíravým výrazem. „Byl to zvláštní chlápek. Říkali jsme mu Maghreban,“ vysvětloval Rostom původ své přezdívky v rozhovoru pro server Resident Advisor.

Není těžké pochopit, proč svůj houseový projekt pojmenoval právě takhle. Rostom je totiž v taneční elektronice stejným outsiderem, jakým byl Maghreban v oné hospodě. Dříve si říkal Zygote a pod tímto jménem se věnoval hip hopu. Posunem k houseu se pokusil vykročit z bubliny, kterou na hiphopové scéně vnímal a která mu přestala vyhovovat. Nechtěl hrát jen na akcích, kde většinu publika tvořili další DJs a MCs. Přál si, aby se lidé při jeho setech bavili, a takové publikum našel právě na houseových parties.

Z jeho singlů je nicméně znát, že ani tuto scénu nepřijal Rostom úplně za svou. Od tradičního houseu se jeho produkce liší stavbou tracků i výběrem zdrojových zvuků, nezřídka vysamplovaných z obskurních magnetofonových kazet. Zároveň ale v jeho tvorbě vždycky bylo něco nakažlivého, kvůli čemu se z Maghrebana stalo jedno z nejvýraznějších nových jmen současné taneční elektronické hudby.

Jestliže si ale šňůrou výtečných singlů pro labely Versatile, Black Acre a vlastní Zoot Music vydobyl více než slušné renomé, vydání debutové desky pro belgickou značku R&S zastihuje Maghreban tak trochu v nedbalkách. Hlavní příčinou je stylová rozháranost alba – jako by si Rostom nebyl vůbec jistý, jakým směrem se tu chce vydat. Jsou tu vedle sebe odkazy na jeho hiphopovou minulost s aktuálněji působícími kousky, tepajícími téměř houseovým rytmem.

I v klubově orientovaných skladbách zůstává Maghreban věrný své typické nevyzpytatelnosti. Pravidelných čtyřčtvrtečních rytmů se od něj jen tak nedočkáte, a když už, tak leda v doprovodu dalších, tentokrát propracovanějších rytmických linek. K tomu přidejte kupu samplů nezřídka jazzové provenience, díky nimž zní album jako tanečnější verze skladeb Barryho Adamsona.

Platí to zejména o druhé polovině desky, která působí soustředěněji a kompaktněji. I tady však řada tracků vyznívá spíš jako sbírka nápadů nahozených k dalšímu rozpracování. V djských setech budou mít tyto nápady jistě své uplatnění, k soustředěnému poslechu na albové ploše jim ale cosi zásadního chybí. Až na pár výjimek se Rostomovi nedaří pozvednout debut z oblasti hudebních kuriozit do hájemství suverénních tvůrců, kteří svým unikátním viděním hudební vývoj obohacují a posouvají.

Tak trochu připomíná 808 State v období desky Outpost Transmission, kdy se britské legendy rozhodly přehodit výhybku svého směřování, aniž by si předtím ujasnily, jakým jazykem vlastně budou v této nové inkarnaci promlouvat. Výsledkem jsou podobné – můžeme ocenit odvahu vykročit z žánrových mantinelů, zároveň se ale nelze zbavit dojmu, že toto gesto nemělo, resp. nebude mít příliš trvalý efekt.

Info

The Maghreban – 01DEAS (R&S, 2018)
bandcamp interpreta

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Úprimná láska k hudbe (Alfie Templeman)

Jakub Veselý 21.11.2024

Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.

Spojit žánry a vysvobodit z melancholie (Jiný metro)

Magdalena Fendrychová 11.11.2024

Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.

Pořád překvapivý soundscape (The Necks)

Žofie Křížková 05.11.2024

Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.

Románek pozdního léta (Julia-Sophie)

Sára Prostějovská 28.10.2024

Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.

Rod se i přes nesnáze podařilo zachovat... (Rod Draka, druhá série)

Šimon Žáček 28.10.2024

Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?

Inšpiratívna periférna osmóza (JAMA 2024)

Lea Valentová 25.10.2024

Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.

Dekonštruovať tradície (Nathan Bowles Trio)

Michal Berec 05.10.2024

Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.

Ďalší výlet dovnútra (Kee Avil)

Richard Michalik 31.08.2024

Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).

Nádej na vyslobodenie emócií z masy chladného betónu (Jack the Hipper)

Jakub Veselý 30.08.2024

Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.

Kluci od velkých jezer z Ohia objevili svět (Cloud Nothings)

David Stoklas 27.08.2024

Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace