Jakub Koumar | Články / Recenze | 21.04.2016
Vesmír nad námi je fascinující místo. Ledově klidný a zároveň divoký, chaotický a neurčitý. Hledíme do jeho nekonečné prázdnoty, a přitom jsme oslňováni miliardami výbuchů, reakcí, supernov i černých děr. Podobně jako je to u kompozic Rolyho Portera.
Ty jsou už odjakživa působivým skloubením ambientního, ruchového a experimentálního zvukového světa. Práce Rolyho Portera jsou jako celý kosmos. Jako bezedný vesmír, do nějž zíráme s vědomím vlastní bezvýznamnosti. Rozumíme jen jeho zanedbatelné části, a přesto… nebo právě proto od něj nedokážeme odtrhnout mysl.
U sólových alb britského experimentátora je patrná určitá posloupnost. První Aftertime se drželo v poměrně konstantním pohybu, jako těleso bez působení sil podle Newtonova prvního zákona. Oproti tomu druhá deska Life Cycle of a Massive Star nápadně mění svou intenzitu, a kopíruje tak zákon druhý, působením Porterových sil kompozice náhle zvolňují či mohutnějí.
A pak je tu zákon třetí. Zákon akce a reakce. Third Law jako by se nesl právě na definici poslední věty mechaniky. Pro Portera příznačné dva elementy – plošně ambientní a nárazově ruchový, totiž fungují jinak než na předchozích deskách. Zatímco dříve tyhle klíčové zvukové složky pracovaly jako samostatné elementy, nyní se nejen nápadně, ale zcela zásadně ovlivňují.
Kde se jedna vzdouvá, sílí i její protějšek. Když jedna ztrácí na intenzitě, výslednice sil klesá. To způsobuje, že album neustále volá po posluchačově pozornosti, vyžaduje takřka neustálé měření a ověřování aktuální skutečnosti. Porter rozbíjí jemné struktury glitchovou elektronikou a opatrným šramotem i akustickými nástroji, ale nebojí se náhle přidat ruchovou explozi, která graduje s celým zvukovým spektrem. Tyto stěžejní události nevrství nahodile, akustické supernovy nevznikají jen tak, pro nic za nic. Vede k nim dlouhý a složitý vývoj a je jen na posluchači, jak je schopen je identifikovat a rozklíčovat.
Třetí zákon Rolyho Portera je kouzelný jakousi obecností. Deska plyne bez cizího přičinění, má své principy a vzbuzuje dojem, že posluchače vůbec nepotřebuje. Samozřejmě má silnější a slabší místa, ale vtip je v tom, že o nich rozhoduje posluchač. Stejně jako se může rozhodnout, co ho bude ohromovat při pohledu do nezměrných hlubin kosmu.
Roly Porter - Third Law (Tri Angle, 2016)
www.rolyporter.co
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.