Jakub Koumar | Články / Recenze | 21.04.2016
Vesmír nad námi je fascinující místo. Ledově klidný a zároveň divoký, chaotický a neurčitý. Hledíme do jeho nekonečné prázdnoty, a přitom jsme oslňováni miliardami výbuchů, reakcí, supernov i černých děr. Podobně jako je to u kompozic Rolyho Portera.
Ty jsou už odjakživa působivým skloubením ambientního, ruchového a experimentálního zvukového světa. Práce Rolyho Portera jsou jako celý kosmos. Jako bezedný vesmír, do nějž zíráme s vědomím vlastní bezvýznamnosti. Rozumíme jen jeho zanedbatelné části, a přesto… nebo právě proto od něj nedokážeme odtrhnout mysl.
U sólových alb britského experimentátora je patrná určitá posloupnost. První Aftertime se drželo v poměrně konstantním pohybu, jako těleso bez působení sil podle Newtonova prvního zákona. Oproti tomu druhá deska Life Cycle of a Massive Star nápadně mění svou intenzitu, a kopíruje tak zákon druhý, působením Porterových sil kompozice náhle zvolňují či mohutnějí.
A pak je tu zákon třetí. Zákon akce a reakce. Third Law jako by se nesl právě na definici poslední věty mechaniky. Pro Portera příznačné dva elementy – plošně ambientní a nárazově ruchový, totiž fungují jinak než na předchozích deskách. Zatímco dříve tyhle klíčové zvukové složky pracovaly jako samostatné elementy, nyní se nejen nápadně, ale zcela zásadně ovlivňují.
Kde se jedna vzdouvá, sílí i její protějšek. Když jedna ztrácí na intenzitě, výslednice sil klesá. To způsobuje, že album neustále volá po posluchačově pozornosti, vyžaduje takřka neustálé měření a ověřování aktuální skutečnosti. Porter rozbíjí jemné struktury glitchovou elektronikou a opatrným šramotem i akustickými nástroji, ale nebojí se náhle přidat ruchovou explozi, která graduje s celým zvukovým spektrem. Tyto stěžejní události nevrství nahodile, akustické supernovy nevznikají jen tak, pro nic za nic. Vede k nim dlouhý a složitý vývoj a je jen na posluchači, jak je schopen je identifikovat a rozklíčovat.
Třetí zákon Rolyho Portera je kouzelný jakousi obecností. Deska plyne bez cizího přičinění, má své principy a vzbuzuje dojem, že posluchače vůbec nepotřebuje. Samozřejmě má silnější a slabší místa, ale vtip je v tom, že o nich rozhoduje posluchač. Stejně jako se může rozhodnout, co ho bude ohromovat při pohledu do nezměrných hlubin kosmu.
Roly Porter - Third Law (Tri Angle, 2016)
www.rolyporter.co
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.
Veronika Tichá 26.08.2024
V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.