Jakub Šíma | Články / Recenze | 30.01.2017
Yasiin Bey zkusil v lednu 2016 vycestovat z Jihoafrické republiky na tzv. světový pas – oficiálně neuznávaný dokument vydávaný nezávislou organizací propagující světové občanství. Gesto, kvůli kterému jej jihoafrická vláda odmítla pustit ze země a držela jej po většinu roku uvnitř svých hranic. Žádala jediné – omluvu. Ta nakonec přišla, načež mohl hudebník a herec vycestovat zpátky do USA. Deska December 99th zní bohužel trochu jako tento průvodní příběh. Nepovedená manifestace vzletných idejí těžící z veřejně známého statusu, po níž však původní rebel stáhnul ocas mezi půlky. December 99th není originálním hudebním dílem, ale výsledkem zadrhávajícího se setrvačníku osobnosti s řídnoucím charisma.
Pozorný poslech odhalí více než prvotní paralely s Gonjasufim, odhalí docela jiný výsledek. Yasiin Bey tentokrát mnohem častěji zpívá, než rapuje, a obzvlášť zpěvu chybí výraznější emoce, která by dokázala hudbu ukotvit. Místo toho jsme svědky nevzrušeného přednesu, který nemívá daleko k letargickému mumlání. Lyrický obsah, Beyova tradičně silná stránka, dostává tentokrát úplně na frak, na albu nelze najít jediné celistvé sdělení. Místo nich přichází ke slovu řada bezobsažných popěvků, které se často vzájemně recyklují a vposled nevinně proplouvají, aniž by dokázaly zanechat silnější dojem. Marné je hledání momentu, který by dokázal vytrhnout nebo navnadit, jednotlivé písně se zdají být skicami či nevinnými studiovými hrátkami, které však studio v této podobě neměly opustit.
O něco lepší známku si zaslouží beaty Ferrariho Shepparda, který album produkoval, ale širší veřejnosti je znám jako novinář, všestranný umělec a sociální aktivista. Dokáží potěšit chytlavým nápadem jako v Tall Sleeves, ale na to, aby zachránily dobrý dojem, nemají. Yasiin Bey prohlásil, že se jedná o jeho poslední album, a je proto smutné, že působí jako by do něj neinvestoval žádnou energii. Pokud by chtěl v tomto duchu pokračovat, je dobře, že nic dalšího už nechystá.
Yasiin Bey & Ferrari Sheppard - December 99th (Tidal, 2016)
www.facebook.com/yasiinbey
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.