Jiří V. Matýsek | Články / Recenze | 25.12.2020
Vydavatelství Galén pokračuje v rozšiřování své řady knižních rozmluv s osobnostmi českého bigbítu. Po rozhovorech s Vladimírem Mišíkem, který si brzy dočká již čtvrtého rozšíření, a kytaristou Lubošem Andrštem, když o oba se postaral publicista Ondřej Bezr, je tu kniha s názvem Ztráty a návraty. Novinář Michal Bystrov v ní vyzpovídal Michala Prokopa.
Prokopovy životní peripetie, na rozdíl od jmenovaných umělců, vedly i po jiných cestičkách než jen těch hudebních. Záběr je tak podstatně širší a jakkoliv je hudba nejpodstatnější součástí, není tou, na níž by ležela pomyslná váha. Prokop strávil dlouhá léta v politice i jako televizní moderátor a Bystrov je v těchto částech velice důkladný a zvídavý. Stejně tak nechává Prokopa prozkoumávat oblasti spíše zastřené tajemstvím: o prvotním okouzlení rhythm & blues, kontaktech s Josefem Kainarem při zrodu desky Město Er i okolnostech vzniku alba Kolej Yesterday už byly popsány stohy stránek. Méně toho zaznělo o období sedmdesátých let, kdy se Prokop hudbou sice živil, ale coby doprovod Hany Zagorové trpěl, méně toho rovněž víme o podepsání Anticharty nebo samotném politickém působení. V tomto ohledu se Bytrovovovi podařilo vytvořit komplexní portrét, který navíc překračuje obvyklou svázanost interview s časem jejich vzniku, a v náznacích předjímá i teprve připravované album.
Kladené otázky se nevyhýbají ani nepříjemným tématům, Bystrov nebulvarizuje, nepodsouvá, nehodnotí, spíše si zachovává zdrženlivý, profesionální odstup. Rozhovoru tak sice nechybí spád, ale fluidum uvolněného přátelského povídání, kterým se mohly pyšnit zmíněné Bezrovy rozhovory, ano. Jako by se mezi tázajícím a respondentem nacházela neviditelná hráz.
Samotný rozhovor doplňují další čtyři části: dvě jsou fajnšmekrovské, tedy kompletní diskografie, vč. singlů a hostování na albech jiných interpretů, a rejstřík. Další dvě představují vzpomínky spolupracovníků a přátel, v poslední části pak najdeme chronologický výběr Prokopových citací z nejrůznějších médií napříč kariérou. Bohužel poněkud bez kontextu, ten si musí čtenář na základě vročení domýšlet sám.
Michal Prokop: Ztráty a návraty jsou důstojným shrnutím zpěvákova životního příběhu. Kniha neobjevuje objevené, nepokouší se o nový pohled či interpretaci, tudíž ani příliš nepřekvapuje. Jako čtivý, informačně nasycený knižní rozhovor ale funguje velmi dobře.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.