Akana | Články / Recenze | 24.03.2014
Časy se mění. Zatímco před deseti lety byli Tinariwen vzrušující novinkou a průkopníky elektrifikace tradiční taurežské hudby, dnes, po ještě odvážnějších výbojích Bombina nebo skupin Tamikrest a Terakaft, už vlastně v této vlně platí za tradicionalisty. Svůj styl nepodrobují žádným šokujícím proměnám, spíš ho postupně cizelují a přizdobují. Jejich vývoj je pozvolný, přesto rozpoznatelný.
Na předchozím albu Tassili se rozhodli trochu přiškrtit přívod proudu do kytar a pojali ho převážně akusticky, přičemž žádoucí pestrost mu dodávala účast exkluzivních hostů z TV on the Radio, Wilco a Dirty Dozen Brass Band. Dalo se čekat, že s rostoucím kreditem kapely bude tenhle příliv hvězdných featuringů sílit, ale jak dosvědčuje novinka Emmaar, Tinariwen se naštěstí těmito lákadly nenechali omámit a nešli ve stopách svých krajanů Amadou & Mariam, i když právě těm riskantní kolaborace s houfem slavných jmen „západní“ pop music na albu Folila obdivuhodně klapla. Zajímaví hosté se v rozumné míře vyskytují i na Emmaar (mediálně nejznámějším je jistě Josh Klinghoffer, kytarový novic v řadách Red Hot Chili Peppers), jejich vklad ale není tak nápadný, i když je pro celkové vyznění nahrávky přínosem.
A jaké že to vyznění tentokrát je? Tinariwen se vrátili k elektrickému zvuku, takže by se mohlo zdát, že se vracejí ke kořenům, že ve srovnání s výše jmenovanými zástupci mladší pouštní generace stagnují. Ale jak je u nich zvykem, při bližším ohledání vyplouvají na povrch drobné, nikoli nepodstatné posuny. Ty má zřejmě na svědomí hlavně prostředí, v němž album vznikalo. Vzhledem k setrvale chaotické politické situaci v severním Mali byla skupina nucená přesunout se do Spojených států, do kalifornského národního parku Joshua Tree, a stát se tak – nikoli poprvé – nedobrovolnými exulanty. Oblast, v níž našli útočiště, má rovněž pouštní charakter, což jistě usnadnilo aklimatizaci, zároveň má specifický genius loci, a to se na albu Emmaar přece jen odráží.
Hned úvodní vteřiny skladby Toumast Tincha s chvějivě klouzající steel kytarou (ta výrazně promluví i do nálady písně Sendad Eghlalan) a recitativem hiphopového básníka Saula Williamse navozují jinou, subtilnější atmosféru, než na jakou jsme u Tinariwen zvyklí. Vzory utkávané kytarami jsou na mnoha místech jemnější, ladnější, zvukový prostor se lanoisovsky otevírá do dálek, které teď vedle Sahary evokují i americké reálie. Jako by karavaně na vrcholu písečné duny tu a tam proletěl pod nohama chuchvalcovitý keřík z westernových planin.
Nicméně všechny základní poznávací znaky Tinariwen zůstávají zachovány. Melodie křehké i majestání, rozbolavělé texty plné specifické pouštní melancholie zvané assouf, kytarové kouzlení, perkusivní špacíry i běhy. V řazení pomalých a rychlých písní je tu určitá disproporce, když od třetí k sedmé položce nerozčeří kolébavá rozjímání žádné ostřejší tempo, ale když se tak konečně stane, vyloupne se ze skladby Imidiwanin Ahi Tifhamam ten nejchytlavější kousek nahrávky. Zdůrazněnou rytmiku mají i další dvě energické písně, z nichž Emajer překvapivě oplývá podobným beatem, v jakém obvykle cválají muzikanti z Tuvy.
Přestože mají dnes Tinariwen podstatně silnější konkurenci než kdy dřív, kráčejí stále v čele. Věrnost tradici i otevřenost cizokrajným hudebním vánkům, opravdovost, hluboký prožitek, na tom všem stojí jejich trůn králů pouštního blues a nic nenaznačuje ochotu k abdikaci. Tinariwen museli svůj hořce milovaný saharský písek vyměnit za kalifornský a ocitli se tak znovu na své nekonečné nomádské cestě. Jak ale můžeme slyšet na šestém albu, i vyhnanství může být obohacující, ačkoliv jejich „assouf“ zůstane už asi navždy bezedný.
Tinariwen – Emmaar (Wedge, 2014)
http://tinariwen.com
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.