Akana | Články / Recenze | 07.11.2013
Že nejsou jen povadlým reliktem zašlé seattleské slávy, dokázali Alice in Chains důrazně už comebackovou deskou Black Gives Way to Blue z roku 2009 a její letošní následovník stabilní pozici kapely potvrzuje. William DuVall se jako hlavní zpěvák na postu jen zdánlivě nenahraditelného Laynea Staleyho už bezpečně zabydlel a s Jerrym Cantrellem tvoří rovněž uhrančivý pěvecký tandem. Ukazuje se, že Staley sice byl nepřehlédnutelnou osobností s jedinečným hlasem a tragickou aurou, ale tím zásadním architektem rukopisu kapely byl a zůstává Jerry Cantrell.
Hutný zvuk, táhlé vokální linky, viskózní kytarové proudy, dusivá atmosféra, to všechno na nás okamžitě vybafne už s prvními takty skvělého otvíráku Hollow. Stylové posuny jsou pramalé a ani je nikdo nečeká. Jestli se obrození Alice in Chains v něčem liší od těch staleyovských, pak jedině v tom, že beznaděj už není tak beznadějná a zmar tak všudypřítomný. V DuVallově hlasu přece jen není tolik bezvýchodnosti, texty mají tematicky širší rozpětí a nejsou už jen feťáckým mene tekel jako v dobách jeho nešťastného předchůdce.
Řečiště, kterým se hudba skupiny valí, je pořád mohutné a hrozivé, jen už ne tak kalné. Občas se za pomoci výrazných metalových riffů vzedme do rušnějších peřejí (Stone, Phantom Limb) nebo naopak zprůzrační v akustických zátočinách upomínajících na někdejší Jaf of Flies EP (Voices, Scalpel) a v závěrečné Choke se rozlije do široké katarzní delty. Vzhledem k délce nahrávky mohla být dynamická rozmanitost o chlup větší, takhle pozornost ke konci trochu opadá, ale kompozice jsou to vesměs silné a melodie často velmi zpěvné, takže vážnější únava nehrozí. Žádná překvapení nečekejme, Alice in Chains se na tomto albu sveřepě drží svého kopyta, ale i tentokrát ho mají důkladně podkované.
Alice in Chains – The Devil Put Dinosaurs Here (Capitol, 2013)
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.