Články / Recenze

Americká gotika podle Wovenhand

Americká gotika podle Wovenhand

Adam Tomáš | Články / Recenze | 17.08.2022

OHODNOŤTE DESKU

Dalším z dětí pandemického bezčasí je po dlouhých šesti letech aktuální LP folkového projektu kolem frontmana žánrově kultovních 16 Horsepower Davida Eugena Edwardse. Wovenhand však americké tradice vždy pojímali o poznání svérázněji než Edwardsův předchozí projekt a nová deska to jen stvrzuje. Kovbojů a indiánů se nedočkáme, zato s přízraky a temnotou Wovenhand nešetřili.

Tzv. americká nebo jižanská gotika je kulturně ukotveným pojmem, jeho původ je pak spojen s jedním konkrétním obrazem. Jedná se o plátno Granta DeWolsona Wooda z roku 1930. Slavný dvojportrét muže a ženy v tradičním strohém oděvu se zemědělskými insigniemi dodnes vyvolává jak rozporuplné pocity při pohledu na něj, tak v případě hlubší interpretace. Obraz se totiž stal symbolem protestantské morálky a tradicionalismu komunit v srdci a na jihu Spojených států, stejně jako vybízí k subversivnímu čtení. Jak dokládá například známá parodie s Homerem a Marge Simpsonovými nebo odpor iowského venkova záhy po zpopularizování obrazu, který byl už v době vzniku vnímán s jistou mírou nadsázky a často i posměchu namířenému proti venkovskému, rigidně věřícímu obyvatelstvu.

Je to právě duch americké gotiky, který je silně přítomen v tvorbě Wovenhand od jejich počátků a aktuální LP to dokládá ve všech ohledech a v tom nejlepším slova smyslu, když „zemi zaslíbenou“ na druhém konci Atlantiku neidealizuje ani prvoplánově nekritizuje.


Syrové a ponuré country Wovenhand nezapře podobnost s projekty Nicka Cavea, ale i spřízněných industrialistů Einsturzende Neubauten, postpunkových průkopníků Joy Division nebo v rámci domovské tradice Leonarda Cohena. U nás se pak nabízí přirovnání k výjimečné prvotině české čtveřice Tábor, a to především díky evokování tajemné, člověkem poznamenané krajiny s její pohnutou historií. „Nesnesitelně“ pomalá sóla spolu s hrubým zvukem zase odkazují k westernovým soundtrackům.

Chmurné vyznění si díky propracovaně primitivistickému zvuku drží i dynamická rock’n’rollovka Dead Dead Beat. Právě u rychlejších písní, jako je například Omaha, se projevuje síla zvukových experimentů Wovenhand, které je činí relevantními i pro nastupující generace. Mohutný a epický zvuk připomíná rovněž noisové vody, skřípění kytarových vazeb nebo zvuk bicích podporuje svým katedrálním echem transcendentální působení některých písní. I zde se nabízí podobnost s Táborem (hned v pomalé úvodní Tempel Timber), noiserockovými veličinami Daughters nebo s postmetalovou vlnou ze začátku milénia, někdy dokonce se stoner rockem (Sicagnu).

Nejzřetelnějším posunem a zároveň důkazem eklektického nakládání s tradicí jak jižanské gotiky, tak evropskými tradicemi, je balada 8 of 9, a to do té míry, že jsou zde využita folklórní témata starého kontinentu melodicky odkazující k pozdně středověké a renesanční karnevalové kultuře; zaslechneme tichý odkaz Dead Can Dance.

Edwards v sobě sice na první poslech nezapře syna potulného kazatele, jeho „evangelium“ ale není náboženskou agitkou. Svým vyzněním ve spojení s bezútěšným zvukem a díky repetitivnímu opakování veršů se verbální složka alba nakonec mnohem spíše podobá šamanským rituálům než přísné protestantské rétorice. Wovenhand sice skládají původní a biblické motivy, celkový obraz je ale plastičtější a jeho tajuplnost jistě osloví i neznabohy.

Info

Wovenhand – Silver Sash (Glitterhouse Records, 2022)
Bandcamp labelu

foto © Simon Skreddernes

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Spojit žánry a vysvobodit z melancholie (Jiný metro)

Magdalena Fendrychová 11.11.2024

Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.

Pořád překvapivý soundscape (The Necks)

Žofie Křížková 05.11.2024

Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.

Románek pozdního léta (Julia-Sophie)

Sára Prostějovská 28.10.2024

Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.

Rod se i přes nesnáze podařilo zachovat... (Rod Draka, druhá série)

Šimon Žáček 28.10.2024

Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?

Inšpiratívna periférna osmóza (JAMA 2024)

Lea Valentová 25.10.2024

Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.

Dekonštruovať tradície (Nathan Bowles Trio)

Michal Berec 05.10.2024

Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.

Ďalší výlet dovnútra (Kee Avil)

Richard Michalik 31.08.2024

Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).

Nádej na vyslobodenie emócií z masy chladného betónu (Jack the Hipper)

Jakub Veselý 30.08.2024

Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.

Kluci od velkých jezer z Ohia objevili svět (Cloud Nothings)

David Stoklas 27.08.2024

Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.

Procházka mysli tajemným vesmírem (Toad Planet)

Veronika Tichá 26.08.2024

V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace