Články / Sloupky/Blogy

Anifilm II.: Dost?

Anifilm II.: Dost?

Andrea Bodnárová | Články / Sloupky/Blogy | 08.05.2018

Náhodný výběr z druhé poloviny anifilmového pobytu v Třeboni je možné shrnout jako „ze života”, pokud teda život považujeme za směsici divných mezilidských interakcí, nechutností, sexu a frustrace (ne nutně v tomhle pořadí). Oceněné filmy nebyly tolik mindblowing v porovnání třeba s tvorbou porotce Chrise Landretha, ale pořád platí, že je to vlastně jedno, protože animáky jsou jako pizza – i když nejsou dokonalé, pořád jsou dobré.

Do kategorie frustrace se zařadil jeden z oceněných studentských filmů Enough. V něm si hlavní postavy prostě řeknou, že stačilo, že nebudou víc odolávat svým dotěrným myšlenkám, a výsledkem je náhrada (anebo náhražka) skutečných činů (shození ze schodů nebo z okna, zoufalé švihnutí sebou o zem, když ujede autobus). Nechutnostmi se samozřejmě hemžilo sobotní půlnoční promítání „Lechtivé a nechutné“, kde jsem se nejvíce ztotožnila s krásně asociačním a fluidním zobrazením průběhu rýmy (OO). Estonský snímek Booth zas zkoumá pofiderní občerstvení na koupáku, kde si člověk při požírání langoše s pseudomajonézou říká: „Z jakých sraček je vyrobeno tohle?“ Tohle temné tajemství jsme možná úplně vědět nechtěli. Poetičtější stránku hovínek ukazuje Joys of Fatherhood aneb akční scéna přebalování miminek. Co se týče sexu, tak jednoznačně vyhrál oceněný estonský kraťas Manivald, jehož žánrová mysterióznost evokuje psychologické drama (vzájemná závislost mezi synem a matkou) i levné německé porno, to vše za třináct minut v podání lišek a vlků.

Zapomněla jsem na kategorii absurdní a bizár. Tady se nedokážu rozhodnout, jestli byla lepší story nafouklých lidí s hlavami jako z Theme Hospital (Tête à Tête), dramatická operní árie umírající mouchy (Death of a Fruit Fly) anebo zvláštní konspirační příběh zahrnující dětí, jakési templáře a teleportující se zajíce, to celé ve stylu ilustrátora Joana Cornellà (Rabbit‘s Blood). Za nejdivnější scénu musím označit zpívající sardinky v hotelu pro osamělé, který pluje vesmírem na ostrůvku spolu s callcentrem, fastfoodem a supermarketem, kde jsou zaměstnaná nejrůznější zvířátka, co se rády baví hudebními a tanečními improvizacemi (The Burden). Břemeno v názvu zřejmě odkazuje na monotónní život zvířátek, já si ale primárně odnáším to, že sardinky by si zasloužily nahrát aspoň EP.

Festival jsem uzavřela dalším testováním počítačových her a dospěla jsem k závěru, že taky spadají do kategorie frustrace. Herní vývojáři totiž v první fázi práce moc nemyslí na to, jestli má běžný smrtelník dost odhodlání k tomu, aby nad tím seděl i po tom, co v průběhu úvodních deseti minut třicetkrát spadne do propasti anebo ho sestřelí armáda ptáčků. V místnost s nominovanými hrami byla hromada dětí smažící Chuchel.

Na závěr jsme uctili opomenuté autorky české animace v rámci stejnojmenného výběru a v intimní atmosféře největšího kinosálu (bylo nás tam pět a půl) jsme si užívali oldschool feminizmu (Jak chlop všechny roboty pomotal, Hroší maminka je tatínek), bizarního příběhu o loupežnících pravděpodobně pod vlivem lesních bylinek (Chvěj) a postmoderní posh společnosti uměleckých kritiků mimo realitu… teda vlastně příběh o slepičce a vajíčku a co z toho je důležitější (Slepice).

Po Anifilmu jsem znovu předávkována, to mi však nebrání v následném domácím dohledávání filmů a opětovném studování katalogu. Taky jsem vyzbrojena sadou Chuchloplakátů, tudíž mise byla úspěšná. Není nad kvalitní úlovky z festivalové divočiny.

Info

Mezinárodní festival animovaných filmů Anifilm
1.-6. 5. 2018 Třeboň

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Preview: Le Guess Who? 2024

Maria Pyatkina, David Čajčík, Michal Pařízek 29.10.2024

Pokud někde objevovat, tak právě tady. Vybíráme z napěchovaného programu devět jmen.

Šejkr #140: V obraze

Michal Pařízek 04.10.2024

Dneska v osm večer na Radiu 1 spolu s Angeles Toledano, Melike Şahin, Autumnist, Juliánem Mayorgou nebo Cindy Lee. If You Hear Me Crying… leave me alone.

Šejkr #139: „I’m sure we’re not the only ones“

Michal Pařízek 20.09.2024

Šest dní u moře uplynulo tak rychle, že jsem se ani neotočil, a určitě nejen proto, že tam bylo 15 stupňů. Ale ve stínu toho, co se dělo/děje tady, už…

Šejkr #138: Prsten

Michal Pařízek 06.09.2024

Okruží severu sedí kolem mozku pevně a (možná) napořád, podobně jako prsten, který mám na prstě snad po třiceti letech. Přišel ke mně před Rouge, komu tak asi patří? Forget…

Tak daleko, tak blízko: Mario „Dust“ La Porta (Psychopathic Romantics)

redakce 29.08.2024

Mario „Dust“ La Porta si zařídil svůj bar, aby se měl kde zašít, taky si tam hrává. A se svojí kapelou jezdí po světě. Přijedou i do Kaštanu.

Šejkr #137: V přízemí

Michal Pařízek 23.08.2024

Štvanice minulý pátek hořela. První pražský Underground Overtake se povedl náramně, atmosféra euforická a velká stage, která u Bike Jesus vyrostla, byla zatraceně funkční i slušivá.

Válová a Janáček, abstrakce na třetí

Veronika Mrázková 13.08.2024

Současně je právě marnost a nevědomost, kde začít a kde skončit, vzrušující. Tlumí racio a vynucuje si takové oddání dílu, které se obejde bez faktického výkladu či pointy.

Top 5 Brutal Assault 2024

redakce 13.08.2024

Letošní Brutal Assault je za námi a vypadá to na jeden z nejvýživnějších ročníků vůbec. A to nejen podle našich vyndaných reportérů.

Šejkr #136: Rutina nevadí

Michal Pařízek 09.08.2024

Rozhovor s Nubyou Garcia jsem dělal před pár lety, bylo to uprostřed covidu a bylo to tím poznamenané, ale už tehdy to bylo milé...

Šejkr #135: Post Vintage

Michal Pařízek 26.07.2024

Všechno dobré, něco výjimečné, vytržení s sebou přinesla Aunty Rayzor a vyloženě roztomilí Irreversible Entanglements. Zejména Camae Ayewa, která se chtěla boxovat.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace