Články / Recenze

Behemoth: Po evangeliu přichází Satanista

Behemoth: Po evangeliu přichází Satanista

David Vo Tien | Články / Recenze | 17.03.2014

Třiadvacet let od reinkarnace pekelné stvůry jménem Behemoth. Třiadvacet let od prvního vyvolání alba kleteb Sventevith (Storming Near the Baltic), které je nutno označit za slovanskou odpověď na tehdejší norskou scénu, debut kultovního statusu. Šlo to i bez vášnivého divadla. Letos jubileum, kulaté číslo. Desátá deska. Očekávání, nezájem, zklamání, zjevení, naděje, pohrdání. Tak to chodí. Rozhodně událost v močálech extrémního metalu. To bezpochyby.

Dlouhý příběh polské hordy není hadem, co požírá vlastní ocas, ale život vlka samotáře. Vývoj kapely je opakem několika severských kolegů, kteří na začátku vydali jedno deathmetalové album a po dalších dvacet let se drželi black metalu jako Káča čerta. Behemoth zatloukli šest zásadních hřebů do Kristova těla (3 dema, 1 EP a 2 desky), řekli: Pocałować ogon diabła a vydali se od black metalu, přinejmenším hudebně, jiným směrem, dál za horizont Mordoru a Transylvánie. Vydání The Satanist! předcházely čtyři video prology, ve kterých značně expresivně, až nietzscheovsky mluví o novém albu, jako by šlo o dionýsii, jejíž „zvuky a slova jsou jako obrovský falus, který brutálně znásilňuje každé tabu a svátost“. Extrémní metal bez patetického chvástání je utopie. Vzhledem k polskému původu Behemoth to lze odpustit/pochopit. Snad.

První slyšitelnou změnou od předchozích dvou alb, kde se oprostili od škatulky blackened death metal, je upozadění technické komplikovanosti. Těžko také hledat na první poslech silné skladby typu At the Left Hand ov God či Ov Fire and Void. The Satanist! nesází na podmanivost a uhrančivost, Satanistu si musíte zasloužit pozorným poslechem. A narazíte na heavymetalové kytarové sólo, o kterém by Nergal dřív jistě řekl, že je „ramma gay“ (skladba Messe Noire). Albem se také nezvykle nesou melodické chytlavé linky, příkladem budiž titulní vál a znamenitý refrén, který zaplaťsatan nesvedl Nergala ke zpěvu. A nechybí další kytarové „ramma gay“.

Rozvážná pečlivá kompozice, ano. Ale ty kulometné bicí nemůžou přivést nikoho do transu, ať už se Inferno cítí jako bubenický šaman nebo ne. O to víc vyniká rafinovanost, s jakou jsou skladby napsané (In the Absence ov Light), přechod od deathmetalové matematiky do klidné vybrnkávané pasáže se saxofonem kdesi v dáli zní naprosto nenásilně. Žádný obří Luciferův falus, ale důmyslná orgie nymf a Pana. Nergal mluví o novém album jako o doposud nejupřímnější práci, a jestli něco stvrzuje tato slova, tak je to polština, kterou pokračuje noirová pasáž. „Nie wierzę ani w Boga, ani w Rozum!“ Debatu o tom, jak může nevěřit v Boha a zároveň uctívat daimóny, pomiňme.

Head bang si nechte na doma, opus The Satanist! je blasfemický dithyrambos epických rozměrů. Zvolávám O Father O Satan O Sun!

Info

Behemoth – The Satanist! (Nuclear Blast, 2014)
http://www.behemoth.pl

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Spojit žánry a vysvobodit z melancholie (Jiný metro)

Magdalena Fendrychová 11.11.2024

Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.

Pořád překvapivý soundscape (The Necks)

Žofie Křížková 05.11.2024

Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.

Románek pozdního léta (Julia-Sophie)

Sára Prostějovská 28.10.2024

Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.

Rod se i přes nesnáze podařilo zachovat... (Rod Draka, druhá série)

Šimon Žáček 28.10.2024

Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?

Inšpiratívna periférna osmóza (JAMA 2024)

Lea Valentová 25.10.2024

Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.

Dekonštruovať tradície (Nathan Bowles Trio)

Michal Berec 05.10.2024

Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.

Ďalší výlet dovnútra (Kee Avil)

Richard Michalik 31.08.2024

Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).

Nádej na vyslobodenie emócií z masy chladného betónu (Jack the Hipper)

Jakub Veselý 30.08.2024

Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.

Kluci od velkých jezer z Ohia objevili svět (Cloud Nothings)

David Stoklas 27.08.2024

Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.

Procházka mysli tajemným vesmírem (Toad Planet)

Veronika Tichá 26.08.2024

V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace