Jakub Béreš | Články / Recenze | 24.03.2015
Novinka Kendricka Lamara To Pimp a Butterfly navazuje na průlomovou desku z roku 2012 good kid, m.A.A.d city, která se dnes řadí mezi hiphopovou klasiku, formující žánr. Díky singlům Swimming Pools a Poetic Justice se Lamarovi dostalo velké pozornosti a podařilo se mu přiblížit americký hiphopovou kulturu zbytku světa. Na starší desce umělec prožívá osobní konflikty a snaží se reflektovat zkušenosti s lokálními problémy z černobílého světa, ta nová proniká ještě hlouběji a z osobní roviny přechází na politicky společenskou.
Every Nigger Is a Star je manifest první poloviny sedmdesátých let Borise Gardinera, který mimo jiné chtěl odstranit negativní zabarvení slova „nigger”. Její sampl je intrem nahrávky, která nese stejné poselství. Rasová nesnášenlivost je opět žhavé téma, a to nejen kvůli událostem ve Fergusonu z loňského srpna, během kterých byl zastřelen osmnáctiletý Michael Brown. Kendrick se k tématu vyjadřuje v druhém singlu The Blecker the Berry, který je naplněn rozhořčením a vztekem. Černý muž osídlil Bílý dům, ale v ulicích zůstává stejné napětí. Stejný odkaz je zobrazen na obalu desky. Ta obsahuje spoustu vsuvek týkajících se americké historie, a to způsobem, který v učebnicích nenajdete. A název alba je inspirován klasickou knihou jižanské prózy To Kill a Mockingbird (1960) od Nelle Harper Lee, tolik ke kontextu.
Stopáž bezmála osmdesáti minut značí, že nepůjde o běžnou komerční desku. To Pimp a Butterfly je skvostné hudební dílo, které v sobě vedle klasického a moderního hip hopu míchá prvky funky a jazzu. Největšího experimentu se dočkáme v titulní písni Wesley’s Theory, jež obsahuje hned několik hudebních rovin, taky za ní stojí hudební vizionář Flying Lotus. Většinu materiálu drží pevně v rukou tým okolo Dr. Dre, který za Kendrickem stál i na minulé desce, výsledkem jsou kousky, jež se za novým zvukem neženou (King Kunda, How Much a Dollar Cost). Výjimečnost nahrávce dodávají tracky typu These Walls nebo Hood Politics, reflektující nejnovější trendy v černé muzice, pod prvním z nich je podepsaný Thundercat. Úvodní singl „i“ tu najdeme ve speciální úpravě, aby tolik nevyčníval mezi ostatními songy, mimo zpěv a rap se hojně objevuje mluvené slovo, jež coby „refrén“ odděluje jednotlivé části „příběhu“.
Desku uzavírá dvanáctiminutová skladba Mortal Men, která se v půlce změní na dialog s Tupacem, když jsou použita slova, která ikona hip hopu poskytla v roce 1994 švédskému novináři. V imaginárním rozhovoru Kendrick druhým dechem dodává to, co nestihl vyjádřit nahrávkou, zaměřuje se na vlastní slávu, motivaci a vlivy, které ho inspirovaly. To Pimp a Butterfly je zhudebněnou sondou do frustrované americké společnosti, jež stále naráží na kulturní rozdíly. Druhým dechem obdivuje krásu černošského citu pro muziku, který je po staletí nositelem silného folkloru, nepřestávajícího udivovat svou lehkostí a krásou a k jehož odkazu se Kendrick hrdě hlásí.
Kendrick Lamar – To Pimp a Butterfly (2015, Top Dawg)
www.kendricklamar.com
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.
Veronika Tichá 26.08.2024
V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.