Jiří Mališ | Články / Recenze | 01.12.2015
Když v roce 1933 psal dánský žurnalista Tom Kristensen nekrolog národnímu hrdinovi Knudu Rasmussenovi, nemohl tušit, že svým textem nastartuje kariéru jedné z nejvýznamnějších dánských kapel současnosti. Det Er Knud Som Er Død si v roce 2012 vzal do pera frontman Niels Brandt a na postpunkovou scénu vstoupili The Minds of 99. Vyhráli v talentové soutěži KarriereKanonen 2013, následovalo eponymní album v květnu 2014, letní koncert na nejmenší stage Roskilde Festivalu a rok zakončili ziskem několika ocenění a nominací na nováčka či píseň roku. A když se letos zdálo, že hype začíná pohasínat, přišel jejich návrat na Roskilde. Tentokrát již na hlavním pódiu a vedle jmen jako Paul McCartney či Florence + The Machine se šestice hudebníků z Kodaně postarala o nejlepší otevírací koncert, který Roskilde vidělo za poslední roky. A 16. října vydali pod labelem No3 druhou desku.
Liber navazuje tam, kde The Minds of 99 skončilo, ale je znát, že se kapela stále posouvá. Nové album má vyspělejší texty a hned jeho první tóny mají temnější atmosféru než loňská prvotina, ačkoliv pro ně typický, upbeatový nádech z osmdesátých let si pořád drží své místo (Ma Cherie Bon Bon, Liber).„Hvem er vi?“ („Kdo jsme?“) ptá se Brandt v refrénu úvodní skladby Mit Dem. A jakmile se rozezní kytary, je jasné, že si dánští postpunkeři hrají na pískovišti synth rocku. Což nezní vůbec špatně a v další písni se tak s radostí vydáte se svou milou protančit celou noc v kodaňské čtvrti Vesterbro na vlně Ma Cherie Bon Bon.
A jestli se vám nepozdává tančit na hudbu skupiny balancující na hranici netanečních žánrů, počkejte, až si budete pískat do rytmu titulní Liber. Ta svým zvukem připomíná loňské Et Barn Af Min Tid a Fuglebur. Podobný nádech mají i Familie, kombinující veselý nádech s punkovými kořeny, a Hjerter Følger Med, jejíž příjemný kytarový riff a karibské perkuse dají vzpomenout na Pet Shop Boys nebo New Order.
Zbytek alba hraje na ponurejší a více atmosférickou notu. Motivační Stjerner På Himlen textově reflektuje Brandtův přístup k tvorbě, Ud Af Min Krop album na čtyři minuty příjemně melancholicky zpomalí, jen aby se pak vše vrátilo do roviny nastolené v úvodu (En Fremmed). A když si po čtyřiceti minutách poslechu uvědomíte, že i slabší články nahrávky (táhlá a elektronicky silná skladba Drømmer Om Livet a závěrečná Someone Made You) z ní činí kompaktní celek, nezbude vám nic jiného, než si desítku písní pustit ještě jednou.
The Minds of 99 – Liber (No3, 2015)
www. themindsof99.com
Veronika Vagačová 22.01.2025
Hravé riffy, prenikavé vokály a nečakané štylistické zmeny sú len pár z ocenenia-hodných kvalít tejto relatívne novej skupiny.
Jiří V. Matýsek 21.01.2025
Žádný growl, žádné temné mručení, jakoby tu z vlhkých kobek zněl hlas čisté bytosti, kterou zahnalo lidské nepochopení.
3DDI3 01.01.2025
Kapela, co má duši, ale nemá hlas. Anebo jo.
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.