Články / Recenze

Definitions of Pallbearer: pop s doommetalovým srdcem

Definitions of Pallbearer: pop s doommetalovým srdcem

David Vo Tien | Články / Recenze | 16.09.2014

Pallbearer jsou mladou krví v žilách doom metalu. Dohromady se dali v roce 2008 a debut Sorrow And Extinction vydali o čtyři roky později. Nejde o žádný all-star band, za sebou mají kapely, o kterých kromě správce zkušebny a nejvytrvalejších diskutérů metalových fór nikdo neslyšel. Může se tak zdát, skoro jako zázrak, že jejich debutové album zmiňují NPR, kde metalu zrovna dvakrát neholdují, hned ve dvou žebříčcích roku 2012. Profound Lore věděli, proč je upsat.

Na rozdíl od souputníků a kmotrů srdce Pallbearer bije pro silné melodie, harmonie a zpěv. Nebýt výrazného a pro tento žánr nezvyklého vokálu Bretta Campbella, na demu by zbyla jen chuť umlátit kyjem riffů, Electric Wizard / Spirit Caravan junior. Demo zní nejsyrověji, až s dlouhohrajícími alby vyměnili pazourek za nástěnné malby, sny a magický realismus. Změna nastává i v kompozici a celkovém zvuku - pokud na demo nahrávce působí (ne)využití dvou kytar samoúčelně, nový sound obhajuje smysl i místo. Jasné, slyšitelné rozdělení kytar na sólovou a rytmickou, vyhrávky, sólíčka, melodie versus tunové riffy a strunné dodatky dotvářející zvukomalebnost. Chce se mi říct: výpravný heavy metal pro posluchače, pro které je hudba svátek.

„V životě jsem nedělal s kapelou, co by používala tolik kytarových stop,“ říká Billy “Engine-Ear“ Anderson. Ucho, které dokázalo přes masivní riffáž, mohutnost, sílu a vrstvy kytar zanechat zvuku jasnost a dynamičnost a nestáhlo pohřebního zřízence do bláta. Jestli ještě na demu a Sorrow and Extinction Campbellův zpěv chvílemi připomínal Ozzyho Osbourna, na nové desce jsou vokály osobitější, jistější. Druhé album ukáže? Troufám si tvrdit, že Foundations of Burden se stane zásadní metalovou deskou, roku 2014 minimálně.

Texty na Sorrow and Extinction jsou plné tmy, vyhasínání, smrti, křehkosti, chladu, přízraků, stínů, krvácejícího světla a podobných témat, kterými se většina z nás za běžných okolností nezabývá. Lyrika Foundations of Burden se odklání od smrti, je víc introspektivní, plná otázek, dualistického pojetí světa (Worlds Apart) a obrazů, některé vás přesvědčí o možnosti navěky zůstat zabarikádovaný v obývacím pokoji. Endless open wound/ swirling mass -- ten billion eyes/ dismal cosmic tomb/ spines licking astral mind.

„Naše skladby jsou třikrát tak delší než klasické popové písně, téměř na sekundu, tak jsem se rozhodl, že je to náš způsob psaní pop songů.“ Může být těžká, pomalá, hlasitá hudba zároveň chytlavá a zábavná pro posluchače, co nechodí spát v džísce? Z osmadvaceti článků o Pallbearer jich sedmadvacet zmiňuje skutečnost, že doommetalový kvartet už s první deskou přilákal spoustu posluchačů, kteří běžně nefandí St. Vitus nebo Sleep. Pallbearer jeli tour s Deafheaven. Společný jmenovatel? Emocionální katarze?

Info

Pallbearer – Foundations of Burden (Profound Lore, 2014)
www.pallbearerdoom.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Spojit žánry a vysvobodit z melancholie (Jiný metro)

Magdalena Fendrychová 11.11.2024

Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.

Pořád překvapivý soundscape (The Necks)

Žofie Křížková 05.11.2024

Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.

Románek pozdního léta (Julia-Sophie)

Sára Prostějovská 28.10.2024

Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.

Rod se i přes nesnáze podařilo zachovat... (Rod Draka, druhá série)

Šimon Žáček 28.10.2024

Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?

Inšpiratívna periférna osmóza (JAMA 2024)

Lea Valentová 25.10.2024

Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.

Dekonštruovať tradície (Nathan Bowles Trio)

Michal Berec 05.10.2024

Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.

Ďalší výlet dovnútra (Kee Avil)

Richard Michalik 31.08.2024

Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).

Nádej na vyslobodenie emócií z masy chladného betónu (Jack the Hipper)

Jakub Veselý 30.08.2024

Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.

Kluci od velkých jezer z Ohia objevili svět (Cloud Nothings)

David Stoklas 27.08.2024

Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.

Procházka mysli tajemným vesmírem (Toad Planet)

Veronika Tichá 26.08.2024

V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace