3DDI3 | Články / Recenze | 30.05.2016
Od poslední, sedmé studiovky nazvané Koi No Yokan, se toho stalo hodně. Deftones v roce 2013 definitivně pochovali basáka Chi Changa, který byl po automobilové nehodě před osmi lety v katatonickém stavu. Chino Moreno si prošel rozvodem i závislostí na drogách. K tomu tři členové kapely těsně unikli smrti během teroristického útoku z loňského listopadu v pařížském Le Bataclan. Gore znamená realistické, krvavé vyobrazení skutečnosti, v tomto případě je pojmenování více než na místě, protože se posluchač nachází na pomezí spánku a děsivého probuzení do světa před zrcadlem, který je růžově rudý. Jako plameňáci.
Zvuk celého alba je fantastický. Mysteriózní, romantický, místy agresivní (především úvodní trio Prayers/Triangles, Acid Hologram, Doomed User), zároveň však stoicky klidný. O produkci alba se tentokrát postaral veterán Matt Hyde, který vystřídal osvědčeného Nicka Raskulinecze a přináší Deftones novou mízu. Každý song je dostatečně zajímavý svými tóny, kdy má v sobě každý nástroj jistou výjimečnost, ale všechny se dokonalým způsobem harmonicky slévají. (L)MIRL má úžasnou tajemnou strukturu. Krásný, téměř vznešený úvod, velmi pomalu a vkusně představuje přicházející disharmonii. Phantom Bride posouvá hranice toho, co kapela doteď udělala. Mlžný opar snu se zvedá a kytara hostujícího Jerryho Cantrella (Alice In Chains) bojuje s Carpenterovou osmistrunkou. Zamrzí fádnější kusy Geometric Headdress nebo Xenon, které malinko škodí desce jako celku a působí spíše jako povedenější b-strany. Hearts/Wires je sázkou na jistotu. Vrstvená textura, kde kytary za přitakávání Cunninghamových bicí probublávají až do zvukového orgasmu, kde naplno propuká soutěživost Morena a Carpentera. Moreno vykresluje snovou atmosféru a Carpenter ji sráží zpět do reality.
Pravdou je, že kytarista Steff Carpenter měl velký problém s nápady, kterými nahrávání Gore začínalo, a nedokázal se ztotožnit s deskou jako takovou a doslova bojoval s nezájmem se na ní podílet. Prohlásil, „nikdy bych neopustil kapelu, se kterou jsem začínal, ale když kapela začne opouštět mě, nemám nad tím kontrolu". Přesto právě tento kontrast je na Gore to nejzajímavější. Lyrické texty o romanci i bolesti mezilidských vztahů plné symboliky v metalovém rif-festu (Rubicon) s ojedinělým Morenovým vokálem, kde se hlas znovu stává dalším nástrojem, ukazuje, že Deftones jsou dnes zachránci téměř mrtvého žánru, klouzajícího na vlnách experimentálního metalu. Stále projevují tvůrčí invenci bez ztráty vlastního charakteru.
Deftones – Gore (Reprise, 2016)
www.deftones.com
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.