Veronika Mrázková | Články / Recenze | 12.12.2014
Moimir Papalescu je jedním z nejvytrvalejších hybatelů české elektro scény. A dobrodružný příběh o cyber-bandu Die Alten Maschinen zná už kdekdo. Bláhový nápad si našel své publikum, na první živé koncerty letos přispělo přes 200 fanoušků. A na světě je třetí album Die Alten Maschinen, kvalitou rovné předchozím. Znělo by stejně dobře z cd i kotoučů rodičů, poklona. Nepoznáte letopočet vzniku, a to pobaví. Nejen proto je ale přídomek „alten“ logický. Mnohé vzácnosti vzniknou jen díky dlouholetému přátelství či spolupráci. Hlas DAM, Leon Stevenson, patří ke starému dobrému mainstreamu, který rozumí alternativě. O Moimirovi se dá říct přesný opak. A Petr Venkrbec, třetí legendární postava, nefunguje jen jako dekoratér svými dechy - po boku Papalesca slouží celá léta. Jejich neotřelé souznění pracovalo pro Nihilisty, tvoří Magnetik a zplodilo loňské extrémně zajímavé album Šeptající nebe nad lesem plných hvězd (Polí5). Dokonale prezentuje jejich společnou, neutuchající touhu po pohyblivém žánru.
Na Change je pak od všeho krapet: sex appeal Nihilistů, galaktický étos Magnetiků, vzdorovitost krautrocku, kytary připomínající staré dobré Sunshine (Nickle in a Pickle), ozvěna nu-rave, retro disco i humornost béčkových tarantinovek (konec Galvanized). Komukoli jinému by z toho vyšla nepoužitelná patlanice, vzhledem ke zkušenostem jmenovaných jde spíše o specifické „best of“. Ani není třeba bát se osmdesátek – jsou v nich zakořenění, nikoli však uvízlí. A ruku na srdce: synth-mánie tehdá přinesla nejeden skvost. Moimir pracuje jako precizní restauratér, sampluje, inovuje, deska je ideální pro průzkumníky a maximalisty. Nostalgie po prostém tanečním elektro-popu, variace sci-fi témat a robo-modernizace může navíc přinést uspokojení relativně širokému spektru posluchačů.
Procentuální ohodnocení by bylo proto směšně snadné. Od již zmiňovaného příběhu samotné kapely po ilustrace výtvarníka Adolfa Lachmana na přebalu novinky je deska stoprocentní. Zůstane příkladem profesionality, perfekcionismu a hudby s přesahem.
PS: Labůžo pro fajnšmekry: www.diealtenmaschinen.com/top-25-robot-movies-part1
Die Alten Maschinen - Change (X Production, 2014)
www.diealtenmaschinen.com
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.