weru000 | Články / Recenze | 21.04.2020
Berlínskému techno-electronic body music duu Schwefelgelb vyšlo po dvou letech od úspěšné nahrávky Aus Den Faltenn (2018) nové EP s názvem Die Stimme Drängt. Je neonově žluté a bylo vydáno nikoli v Berlíně, ale v New Yorku.
Nahrávka se od té předchozí liší nejenom křiklavým designem dvanáctipalcového vinylu, ale hlavně svým zvukem. Die Stimme Drängt je laděna více do současného elektra, acidu či dokonce grimeu. Tedy alespoň ve srovnání s dunivější Aus Den Falten, ve které je cítit daleko víc příjemně „zlého“ bouchání kladivem EBM či industriálních pasáží. Nová deska je jiná. Stejně přísná, ale jiným způsobem. Hluboký rytmus nahrazuje hojné využití vyšších tónů a ostřejších zvuků. Ty v druhém tracku Auf Die Erde připomínají dokonce něco jako chaotické cvrlikání raných počítačů. U některých pak může snadno ožít vzpomínka na „temnější druhé já Super Maria“ z úplně první, dvanáct let staré desky Alt und neu (2008).
Při poslechu Die Stimme Drängt se může stát, že se necháte vplést do vyostřené zvukové metafory chaosu digitality, při které budou praskat displaye mobilních telefonů. Mantinely jsou udávány pouze bezohledným a precizně pravidelným beatem, a to zejména pokud se vaše tělesná schránka nachází zrovna někde v klubu. Schwefelgelb jsou známí pro svá stroboskopická živá vystoupení, opředená temnou a tělesnou zvukovou dystopií.
S novým zvukem je navíc spojena i spolupráce s novým labelem. Po třech předchozích počinech, včetně jednoho souboru remixů u berlínského labelu aufnahme + wiedergabe, vyšlo nové EP pod brooklynským labelem DJky a producentky Veroniky Vasicky, respektive pod jeho sublabelem Cititrax, kde svoji poslední nahrávku vydala loni například Kanaďanka Marie Davidson.
Přestože se dva zkušení hudebníci vydali na novém albu zase poněkud jiným směrem, o čemž nám dávají jasný signál, esence industrialu a darkwaveového ducha je na něm stále přítomna.
Schwefelgelb – Die Stimme Drängt (Cititrax, 2020)
bandcamp kapely
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.