weru000 | Články / Recenze | 21.04.2020
Berlínskému techno-electronic body music duu Schwefelgelb vyšlo po dvou letech od úspěšné nahrávky Aus Den Faltenn (2018) nové EP s názvem Die Stimme Drängt. Je neonově žluté a bylo vydáno nikoli v Berlíně, ale v New Yorku.
Nahrávka se od té předchozí liší nejenom křiklavým designem dvanáctipalcového vinylu, ale hlavně svým zvukem. Die Stimme Drängt je laděna více do současného elektra, acidu či dokonce grimeu. Tedy alespoň ve srovnání s dunivější Aus Den Falten, ve které je cítit daleko víc příjemně „zlého“ bouchání kladivem EBM či industriálních pasáží. Nová deska je jiná. Stejně přísná, ale jiným způsobem. Hluboký rytmus nahrazuje hojné využití vyšších tónů a ostřejších zvuků. Ty v druhém tracku Auf Die Erde připomínají dokonce něco jako chaotické cvrlikání raných počítačů. U některých pak může snadno ožít vzpomínka na „temnější druhé já Super Maria“ z úplně první, dvanáct let staré desky Alt und neu (2008).
Při poslechu Die Stimme Drängt se může stát, že se necháte vplést do vyostřené zvukové metafory chaosu digitality, při které budou praskat displaye mobilních telefonů. Mantinely jsou udávány pouze bezohledným a precizně pravidelným beatem, a to zejména pokud se vaše tělesná schránka nachází zrovna někde v klubu. Schwefelgelb jsou známí pro svá stroboskopická živá vystoupení, opředená temnou a tělesnou zvukovou dystopií.
S novým zvukem je navíc spojena i spolupráce s novým labelem. Po třech předchozích počinech, včetně jednoho souboru remixů u berlínského labelu aufnahme + wiedergabe, vyšlo nové EP pod brooklynským labelem DJky a producentky Veroniky Vasicky, respektive pod jeho sublabelem Cititrax, kde svoji poslední nahrávku vydala loni například Kanaďanka Marie Davidson.
Přestože se dva zkušení hudebníci vydali na novém albu zase poněkud jiným směrem, o čemž nám dávají jasný signál, esence industrialu a darkwaveového ducha je na něm stále přítomna.
Schwefelgelb – Die Stimme Drängt (Cititrax, 2020)
bandcamp kapely
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.
Veronika Tichá 26.08.2024
V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.