Jakub Béreš | Články / Recenze | 15.06.2015
Druhá nahrávka britské indie/art/rockové partičky Django Django patřila k nejočekávanějším deskám první poloviny letošního roku. Velké naděje do ní byly vkládané i kvůli výbornému singlu First Light - ten měl potenciál sjednotit indie proudy posledních let, které nesystematicky žijí na internetu a následně se modifikují do více či méně progresivních žánrů.
Ovšem Born Under Saturn se nese v úplně jiném duchu než první vlaštovka. Django Django se odklání od jednoduchosti indie rocku a vrhají se do vod art rocku, barvy jsou sytější a nové písně se vyznačují složitou vnitřní strukturou a nelogickou gradací. Nelze předvídat, jak jednotlivé songy budou pokračovat, natož odpovědět na otázku, proč je dramaturgie desky taková, jaká je. Born Under Saturn se vyznačuje velkou dávkou hravosti, ale jinou, než na jakou jsme zvyklí u podobných kapel. Rozverným a houpavým písním chybí lehkost, sráží je složité aranže. Jedná se o materiál, který v sobě mísí avantgardní umělecké směry a snaží se je představit na poli digitálního světa, a to i za předpokladu, že se zkomplikuje spojení s posluchači absencí hlubších emocí.
Předzvěstí změn byl druhý singl Reflection, který i klipem naznačoval umělecký záměr kapely. Saxofonové sólo znělo bez kontextu desky neotřele, ale píseň jako celek sotva průměrně. Born Under Saturn obsahuje plejádu zvukových efektů s epizodním charakterem, jednotlivé kousky se navzájem překřičují. Za všechno může snaha o smíchání co nejvíce malých žánrů do jednoho nepojmenovatelného, který by sloužil jako styčný bod.
Nejzajímavější je závěr, který se navrací ke kytarové jednoduchosti. Netradiční je i šestapadesátiminutová stopáž, v této podobě takřka neuposlouchatelná. Born Under Saturn působí jako nezvládnutý pokus o inovace nestabilního indie prostoru, přičemž nejpřesvědčivěji působí písně, které ohraničují tuhle vizionářskou hudební odyseu.
Django Django – Born Under Saturn (Ribbon Music, 2015)
www.djangodjango.co.uk
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.