Články / Recenze

DVA a binární soustava přírody

DVA a binární soustava přírody

mexhouse | Články / Recenze | 28.11.2012

Album vyšlo kromě komprimovaných formátů na vinylu, tedy na vinylech, ruce se mi chvějí: černá, tyrkysová a jantarová edice! A asfaltový průsak fakticky vypadá jako včela zastavená v letu, zaseknutá tramvaj pokaženým vzduchem. Barvy všechny. Pamatujete na Ivu Bittovou? To byl kdysi prototyp obecně uznávaného muzikálního blázna, který prozkoumává netušené (nejen) vokální krajiny, tedy do té doby, než vystoupila v Madison Square Garden a zahrady v jejím hlase dostaly zcela jiné konotace. Ale kdo by se ušklíbal nad tím, že dámy v saku o ní hovoří ve foyer (nesklonné substantivum), když divadla jsou i pro lidi (nestranné specifikum). Moje první deska na vinylu byla Dunaj a nikdo neuměl skládat hudbu-řeku tak jako oni. Jiné principy, jiná voda.

Královehradecké Kratochvilné manželsko-sourozenecké duo od samého počátku nadbíhalo zahraničnímu publiku v tom smyslu, že jejich použití češtiny bylo značně nečeské, moc se mi nechce do řečí o svahilštině a dialektickém kontinuu konžské volty. Že je tady všechno jaksi mešuge dokládají už jejich starší projekty, odkazující k „původní“ profesi. Divadelní soundtracky, autorský hudební doprovod k němému Caligarimu nebo k Méliesovým obrázkům, hudba k tanečním představením a dalším pohybovým performancím, album telefonních vyzvánění Ringtones for mobile Uphones. Vzhledem k mnoha závazkům je podivuhodné, že stihli během čtyř let odehrát na 250 koncertů od Aše po Réunion (a vydat tři regulérní alba a několik dalších nahrávek plus kolaborace a remixy). Jazyk neznámý, hudba nezařaditelná.

Kabaretní freakfolk nebo cirkusová folktronika nebo elektro-akustická selanka nebo kuchyňský beatbox. Nebo nebo. Nebo, zcela od věci, nepřekvapí, že po řadě filmově-divadelně-scénických soundtracků se dali i na gamesy. Amanita Design pravidelně sbírá komunitní ceny, nejčastěji v součinnosti s Tomášem Dvořákem (Floex), Samorost nebo Machinarium. A nová point&click počítačová hra Botanicula je na tom podobně, získala „herního Oscara“ (což je mimochodem pěkná kravina, to slovní spojení). Hudba je to pěkná, a to hlavně proto, že kombinuje roztodivňoučké mrouskání CocoRosie s temnějšími ambientní plochami až „undergroundového“ charakteru. Čekujeme osmibitový punk, casadyovský témbr-pop, žabí variace na pokleslé hity, hravou vývařovnu Kittchen (na večeři přišel kytarista Brabec) i ozvěny sólových alb. Tradičnější folkové melodie a písničky střídají jednomotivické cárky, hudba se drolí do zvuků a citoslovečných bakchanálií, zurčivý potůček podělaných udělátek krásně souzní s lesknoucím okem do slunce strčeného lesa, vodní odrazky šumí v holinách a čemílek i pičimůrka se prohánějí vydlabaným pařezem jako vlastním snem. Krajinkou. Juchů a level tři. Nebo houby, hodně houbiček. Nebo Mrs Mushroom Likes LCD Soundsystem. Nebo kýhovýra.

Info

DVA – Botanicula Soundtrack (Minority Records, 2012)
www.2dva.cz

Vyšlo ve Full Moonu #24> / 2012.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Spojit žánry a vysvobodit z melancholie (Jiný metro)

Magdalena Fendrychová 11.11.2024

Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.

Pořád překvapivý soundscape (The Necks)

Žofie Křížková 05.11.2024

Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.

Románek pozdního léta (Julia-Sophie)

Sára Prostějovská 28.10.2024

Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.

Rod se i přes nesnáze podařilo zachovat... (Rod Draka, druhá série)

Šimon Žáček 28.10.2024

Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?

Inšpiratívna periférna osmóza (JAMA 2024)

Lea Valentová 25.10.2024

Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.

Dekonštruovať tradície (Nathan Bowles Trio)

Michal Berec 05.10.2024

Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.

Ďalší výlet dovnútra (Kee Avil)

Richard Michalik 31.08.2024

Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).

Nádej na vyslobodenie emócií z masy chladného betónu (Jack the Hipper)

Jakub Veselý 30.08.2024

Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.

Kluci od velkých jezer z Ohia objevili svět (Cloud Nothings)

David Stoklas 27.08.2024

Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.

Procházka mysli tajemným vesmírem (Toad Planet)

Veronika Tichá 26.08.2024

V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace