Články / Recenze

Dvanáct odstínů černé

Dvanáct odstínů černé

vapoor | Články / Recenze | 07.10.2013

Dostal vás podzim na kolena? Diagnostikovali vám karcinom plic v posledním stádiu? Vyhodili vás z práce, utekla vám holka nebo máte mindrák z toho, že si neobtočíte penis třikrát kolem stehna? Nezoufejte, nabízí se celá řada způsobů, jak se s takovými martýrii jednou provždy vypořádat - výběr je jen na vás. Ať už se ale rozhodnete pro ostří břitvy, nelegálně drženou pětačtyřicítku, špagát uvázaný kolem krku či jinou variantu, jako vhodný hudební doprovod doporučuju nové album kalifornské čarodějky Chelsea Wolfe. Ani prdel na hrnec totiž nesedne tak dobře jako její žalozpěvy k obrazům márnic plných sebevrahů. Slibuju, že díky Chelsea bude vaše odhodlání pevnější, vaše ruka jistější a vaše bolest... krásná.

Zařadit Chelsea Wolfe v rámci zavedených škatulek není snadné. Přestože bývá ve smyslu autorství a interpretace vlastních skladeb i textů označována za písničkářku, k zažitým konvencím o holkách s kytarou má stejně daleko jako Michal Tučný. Nebo snad mezi nimi najdete podobnou divoženku, která si tak libuje v okultismu, zahrála si na Roadburn Festivalu, na koncertech dává k lepšímu cover norských žhářů Burzum a vedle black metalu uvádí jako zdroj inspirace i vážnou hudbu? Ani doom folk, drone, synth pop nebo ethereal darkwave nepatří k žánrům, kterými by se typické singer-songwriterky zrovna dvakrát oháněly. Netvrdím, že základem hudby Chelsea Wolfe není píseň jako taková. Jak ale dokazuje i téměř post-rockovými postupy na albech s podporou regulérní kapely, na rozdíl od autentického písničkářství klade mnohem větší důraz na náladu skladeb než na jejich formu a obsahové sdělení.

Po loňském akustickém intermezzu Unknown Rooms: A Collection of Acoustic Songs navazuje Chelsea aktuálním počinem na temné zvukové koláže a elektronické vibrace předminulého alba Apokalypsis. Hladová sukuba z jeho obalu se sice proměnila v goticky decentně stylizovanou dámu, černě namalované rty ale dávají tušit, že ani z jejích úst se žádných veselých historek nedočkáme. I na Pain is Beauty, podobně jako na Apokalypsis, bloudí duše Chelsea Wolfe hustou mlhou a spadaným listím "blairwitchského" háje. Pod sugestivní atmosférou beznaděje je ale hned od úvodní skladby Feral Love patrné, že hudebně se více než kdy dřív toulá po pěšinách lemujících dráty vysokého napětí.

I když by poslední tři skladby alba mohly bez zásadnějších změn figurovat i na zmíněné akustické sbírce, v kontextu celku tu elektronika hraje stejně podstatnou roli jako kytarové riffy. Výjimkou nejsou ani písně (The Warden, Sick) postavené pouze na ponurých syntetických rytmech nebo plochách. Navzdory všudypřítomné chandře a melancholii, tak Pain is Beauty působí oproti svému předchůdci mnohem rozmanitějším dojmem. Jako kdyby každá z dvanácti skladeb byla namalovaná v jiném odstínu černé. Jako kdyby černá nikdy nebyla pestřejší. Ale nejen proto je aktuální album doposud nejlepší položkou diskografie Chelsea Wolfe. Aniž by utrpěla rozmázlá psychedelická aura kolem, je zvuk desky čitelnější, kontury jednotlivých prvků kompozic zřetelnější a všechny nátěry černé syté jako z ofsetu.

Název alba může sice na první pohled zavánět klišém, málokdo by ale dokázal naplnit jeho podstatu tak, jako se to podařilo Chelsea Wolfe. Bolest na hraně rozkoše, která vás sevře při poslechu, ale není přímo dílem jejím, respektive její hudby. Chelsea je pouhou ozvěnou vašich ran, která léta schováváte ve sklepech vědomí a snažíte se na ně zapomenout. Pokud odoláte vábení z druhého břehu, poznejte jejich krásu.

Info

Chelsea Wolfe: Pain Is Beauty (Sargent House, 2013)

Chelsea Wolfe (usa) & Russian Circles (usa)
sobota 12. 10. 2013 @ MeetFactory, Praha

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Trochu červené (Lelee)

Veronika Vagačová 22.01.2025

Hravé riffy, prenikavé vokály a nečakané štylistické zmeny sú len pár z ocenenia-hodných kvalít tejto relatívne novej skupiny.

Mramory města, v pokojích mršin (Infamis Tenebre)

Jiří V. Matýsek 21.01.2025

Žádný growl, žádné temné mručení, jakoby tu z vlhkých kobek zněl hlas čisté bytosti, kterou zahnalo lidské nepochopení.

Nový hlas v mé hlavě (Linkin Park)

3DDI3 01.01.2025

Kapela, co má duši, ale nemá hlas. Anebo jo.

Kdo si tak dnes vzpomene? (Hvězdy v polostínu)

Jiří V. Matýsek 20.12.2024

Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.

Všetci žijeme s vedomím, že jedného dňa zmizneme (Parannoul)

Matej Žofčín 18.12.2024

Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.

Cesta do hlubin sebevrahovy duše (Ti, kteří se rozhodli)

Martin Zoul 17.12.2024

Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.

Námorníkov sen (Il Sogno del Marinaio)

Jakub Veselý 10.12.2024

Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.

Boj s vlastní nejistotou (STRFKR)

Filip Peloušek 05.12.2024

Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.

Nic není natolik rozbité, aby to nešlo opravit (Mark Lanegan)

Kristina Kratochvilová 25.11.2024

Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.

Křehkost ve zkaženém světě (Anora)

Šimon Žáček 24.11.2024

Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace