Články / Recenze

Džihád, který chceš. Shabazz Palaces.

Džihád, který chceš. Shabazz Palaces.

David Šír | Články / Recenze | 10.11.2014

Money, Money, Money, Money. Sampl jede ve smyčce a občas se vynořuje v průběhu celého tracku. Jako pěšák v tažení amerického rappera Isha Butlera a producenta Tendaie Maraira proti konzumnímu materialismu a prázdnému narcismu. Pod futuristickými beaty, tribálním bubnování, obskurními synťáky nebo psychedelicky zvrstvenými delayi alba Lese Majesty bublá mystika. Po třech letech se Shabazz Palaces vrací s ještě experimentálnějším, chaotičtějším, a zároveň vyspělejším počinem.

„Internet tu byl vždycky, síť telepatických pocitů, do níž se, když se naladíš a otevřeš konverzaci s vesmírem, vzorce samy rozvinou,“ obestřel kolem sebe Ish v interview pro the Quietus ezoterický opar. „Místo abychom dokázali myslet na stejných vlnových délkách a propojit se, vymysleli jsme sociální sítě, které to udělají za nás.“ Shabazz Palaces se snaží zachránit vnitřní rozměr před rozmělněním povrchností sociálních sítí. Stojí tak po boku hiphopových spirituálních avantgardistů, jako jsou Gonjasufi nebo třeba Flying Lotus.

„Life's a bitch and then you die/ that's why we get high,“ shrnul Nas v polovině devadesátých let osud jedné generace bez budoucnosti. Nebyl potřeba ani jasný odkaz v textu jednoho z tracků, aby člověk pochopil, že Shabazz Palaces berou jeho dědictví (a hip hopu jako celku) smrtelně vážně. Trochu nihilismu si nechají, místo bezbřehého drogového hédonismu ale vystřelí mysl posluchače mezi planety. Lese Majesty je vesmírný koráb, který (podle mytologie Nation of Islam - organizace, ke které Shabazz odkazují už jen názvem) sliboval odnést Afroameričany ze soukolí kapitalistické mizérie. Dobře, na drogy dojde taky. Kontext se ale od sterého „pussy, money, weed“ poněkud posunul.

Lese Majesty znamená ve francouzštině zradu. Zrazený majestát. A Ish se na albu strefuje do vlastních řad. Třeba v #CAKE vtipně dissuje egoismus a požitkářství rapperů, They Come in Gold přenáší to samé na abstraktnější a společenskou rovinu. Celkově jsou texty zamlžené a snivé, plné narážek na filozofii i popkulturu. Významy se vznáší kolem, volně ve vrstvách. Když třeba v tracku Dawn in Luxor rappuje o „ships that come from Kush“, má na mysli staré Africké království i slangový výraz pro jointy. Shabazz Palaces dělají afrofuturismus dneška, Sun Ra by byl hrdý. Vesmírná loď ale posluchače neodnese k úplnému eskapismu. Ish kritizuje i hudební průmysl, kterému se před pár lety málem podařilo úplně vysát a zničit celý hip hop, řeší sociální rozdíly, v záplavě odkazů dojde i na Marxe.

Hudba Shaabazz Palaces je vizuální. Roste z pouště a její beaty na sebe v představách berou obrysy starých paláců. Tím vystihuje 21. století. To je tekuté a digitálně průsvitné, vznáší se jako fata morgana nad dunami písku. V poušti se odehrává současnost, záběry Islámského státu formují naše kolektivní vědomí. Shabazz Palaces se napojují na mýty dneška, hází je do multikulti tavícího se kotle globálních obrazů. Napojují barevnou internetovou kulturu na konverzaci s vesmírem a vytváří tak výbušnou směs. Stejně jako blízkovýchodní islamisté tuší, že se západní kulturou je něco špatně. Místo AK-47 ale do rukou berou MIDI kontrolery, mají svůj vesmírný džihád srdce.

Info

Shaabazz Palaces - Lese Majesty (Sub Pop, 2014)
www.shabazzpalaces.com

Live: Shabazz Palaces (usa) + Serengeti (usa)
12. 11. @ Kabinet Múz, Brno
13. 11. @ MeetFactory, Praha

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Trochu červené (Lelee)

Veronika Vagačová 22.01.2025

Hravé riffy, prenikavé vokály a nečakané štylistické zmeny sú len pár z ocenenia-hodných kvalít tejto relatívne novej skupiny.

Mramory města, v pokojích mršin (Infamis Tenebre)

Jiří V. Matýsek 21.01.2025

Žádný growl, žádné temné mručení, jakoby tu z vlhkých kobek zněl hlas čisté bytosti, kterou zahnalo lidské nepochopení.

Nový hlas v mé hlavě (Linkin Park)

3DDI3 01.01.2025

Kapela, co má duši, ale nemá hlas. Anebo jo.

Kdo si tak dnes vzpomene? (Hvězdy v polostínu)

Jiří V. Matýsek 20.12.2024

Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.

Všetci žijeme s vedomím, že jedného dňa zmizneme (Parannoul)

Matej Žofčín 18.12.2024

Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.

Cesta do hlubin sebevrahovy duše (Ti, kteří se rozhodli)

Martin Zoul 17.12.2024

Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.

Námorníkov sen (Il Sogno del Marinaio)

Jakub Veselý 10.12.2024

Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.

Boj s vlastní nejistotou (STRFKR)

Filip Peloušek 05.12.2024

Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.

Nic není natolik rozbité, aby to nešlo opravit (Mark Lanegan)

Kristina Kratochvilová 25.11.2024

Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.

Křehkost ve zkaženém světě (Anora)

Šimon Žáček 24.11.2024

Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace