Jiří V. Matýsek | Články / Recenze | 10.03.2024
Koncem minulého roku bylo The Beatles zase všude plno. Hlavně kvůli jejich „definitivně poslední“ písní Now and Than, částečně i výroční reedici kompilací, které mezi fanoušky vešly ve známost coby Red Album a Blue Album. Do této atmosféry vešel se svým o poznání méně nápadným albem I Beatles opavský kytarista, publicista a pedagog Milan Bátor.
Nejrůznějších verzí skladeb The Beatles bychom napočítali tisíce. Některé jsou zásadní, jiné zapomenuté, jedny nacházejí v originálech netušená zákoutí, další jsou akorát pro ostudu. Aranže pro klasickou kytaru, které napsal italský virtuóz Mario Gangi (zemřel v roce 2010) dozajista nejsou jedinými – přesto působí, i díky kombinaci jazzu a italské zpěvnosti, stále svěže a původní materiál pojímají tvárně, po svém a s odvahou. A kouzelné na tom je, že až do roku 2023 zůstávaly pouze na papíře v notách, resp. několika živých záznamech. Až Milan Bátor sebral odvahu, vzal kytaru a na pár dnů se s Gangiho notami zavřel do ostravského studia Českého rozhlasu a skladby natočil.
I Beatles je nesmírně křehké album. Akustická kytara – na tomto místě je třeba pochválit perfektní zvuk, mimořádně plastický a chyby (pokud by tu nějaké byly) neodpouštějící – se tu proplétá mezi notoricky známými melodiemi i spíše zasutými poklady repertoáru liverpoolské čtveřice, nachází v nich nečekané nálady, barvy i atmosféry a prostě okouzluje. Málokdy narazím na desku, která by pro mě byla, omlouvám se za patos, tak esenciálně krásná. Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.
Je z toho cítit velká pokora ke Gangimu (Bátor už v roce 2020 vydal desetiskladbovou kolekci jeho prací) i k The Beatles samotným, ovšem bez dogmatismu. Je to totiž Bátor, kdo dal notám na papíře duši. A té je tu doopravdy hodně.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.
Veronika Tichá 26.08.2024
V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.