prof. Neutrino | Články / Recenze | 28.03.2017
Toma Jenkinsona už zřejmě omrzelo vláčet se po koncertech sám, jen s basou a laptopem, a proto přizval na scénu další tři hudebníky, kteří mu v jeho zvukových eskapádách zdárně sekundují. Shobaleader One je alter egem Jenkinsonova mateřského projektu Squarepusher. Album Elektrac je pak složené ze samých remaků nejpovedenějších kousků z jeho diskografie, která za čtvrtstoletí nasbírala patnáct řadových položek. Na té aktuální tak nechá zaznít i svůj nejpodmanivější track – floatující baladu s doprovodem marimby Iambic 5 Poetry z dnes již klasického minialba Budakhan Mindphone. Postupně přijdou na řadu i další zásadní skladby jako Don't Go Plastic, Megazine nebo Journey to Reedham, které zde dostaly jazzovější fazónu, na rozdíl od svých elektronických předloh. Žánrově pak hudba přeskakuje od free jazzu přes alternativní rock až po typické drill'n'bassové spletence, které jsou stále středobodem jeho experimentálních patálií.
Světélkující diody v základních geometrických tvarech na přilbách hudebníků dokreslují robotické vyznění celého, na živé koncerty orientovaného spektáklu. Vzájemná změna tvarů a barev pak zpochybňuje jejich identitu, kdože na co vlastně hraje. Navazuje se tak částečně na Squarepusherův minulý projekt Music for Robots, který realizoval spolu s japonskými vývojáři Z-Machines. Zde vdechli život sofistikovaným humanoidním robotům, kteří byli „naživo“ schopni věrně reprodukovat jeho komplikovanou hudbu.
Je zavádějící, že Tom Jenskinson je dodnes některými stále poměřován se stájovým kolegou z Warp Aphexem Twinem, který se zasekl kdesi na albu Drukqs z roku 2001 a jeho předloňský návrat Syro byl už jen reminiscencí starých dobrých devadesátek. Squarepusher však nikdy nebyl plagiátorem. Protože vyrostl z jazzového zázemí, vždy si vypomáhal klasickou hudební průpravou. Je pravdou, že zprvu byl Twinovým oddaným následovníkem, ale v průběhu času ho přesáhl minimálně o délku strun své baskytary, a posunul tak žánr IDM o notný kus dál.
Shobaleader One - Elektrac (Warp, 2017)
www.facebook.com/SHBLDR1
Live: Shobaleader One (uk)
29.03.2017 20:30 | MeetFactory, Praha
www.facebook.com/MeetFactory
www.meetfactory.cz
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.