Články / Rozhovory

Festival krátkých filmů Praha: co dělá dobré kraťasy očima Ondřeje Hudečka

Festival krátkých filmů Praha: co dělá dobré kraťasy očima Ondřeje Hudečka

redakce | Články / Rozhovory | 19.01.2016

Festival krátkých filmů Praha dává dohromady podobný tým jako červencovou přehlídku v Karlových Varech, o zajímavém programu tedy netřeba pochybovat. Letos v lednu (20. – 24.) představí to nejzajímavější z pobaltských zemí, kraťasy věhlasného kameramana a režiséra Christophera Doyla, domácí výkvět i tradiční veselici Brutal Relax Show. S několika tvůrci jsme dali krátkou řeč o tom, co dělá krátký film dobrým, a kudy vede cesta ke slávě. Jako druhý odpovídal Ondřej Hudeček, režisér českého filmu Furiant, který bude jak v soutěžní sekci, tak ve výběru nejlepších tuzemských filmů.

Na světě „velkých“ filmových festivalů je cosi velkolepého, z přehlídek krátkých filmů naopak cítíme skromnost. V čem se tyhle dva světy liší podle tebe?
Řekl bych, že největší rozdíl spočívá v tom, že celovečerní filmy jsou součástí obrovského byznysu, což u kraťasů tolik neplatí. Ve výsledku tak může být těžší financovat krátký film, ale zároveň ti to dává více tvůrčí svobody.

Jak vidíš možnosti domácího publika, pokud jde o krátké filmy?
Přes rok tady proběhne pár festivalů, některé z nich zaměřené na krátké filmy. No, a v Praze a pár jiných městech se navíc konají pravidelné projekce kraťasů. Takže to vlastně s ohledem na to, jak malý jsme trh, není tak zlé.

Co je podle tebe základem dobrého krátkého filmu?
Potřebuješ mít koule!

Souhlasíš s tím, že uspět jako režisér krátkých filmů je dobré východisko pro tvorbu celovečeráků? A je to i tvá ambice?
Je to východisko stejně dobré jako kterékoliv jiné. Ne každý tvůrce potřebuje před skvělým celovečerákem natočit krátký film. Stejně tak nemusíš nejprve skládat pro smyčcový kvartet, aby ses mohl pustit do symfonie. Může to ale pomoct. Já sám jsem rád, že jsem si vyzkoušel několik krátkých filmů, než jsem se vrhl na dlouhý formát. Pomohlo mi to ujasnit si, jaké filmy chci opravdu natáčet. Kdybych rovnou začal celovečerákem, dopadlo by to jistojistě strašně.


Inspiruje tě příběh nějakého režiséra krátkých filmů? A máš oblíbené krátké filmy od dneska věhlasných tvůrců?
Myslím, že to splňuje Roy Andersson. Svůj styl, pro který je nyní dobře známý, si vypracoval na kupě reklam a následně krátkém filmu World of Glory. Když jsem ho poprvé viděl, hodně mě to ovlivnilo. No, a potom jsou tady šílenosti, které dělá David O’Reilly. Ten je skvělý.

Které dva klipy – jeden starý a jeden aktuální – tě dostaly?
Budu trošku fixlovat, jo? Za starý klip vyberu sekvenci z filmu Leose Caraxe Zlá krev, kde Denis Lavant tančí a utíká v rytmu Bowieho Modern Love. Z nedávné doby pak vypíchnu písničku z epizody South Parku Pee, kde Eric Cartman zpívá Not My Waterpark. Oba to jsou v zásadě klipy, i když náleží do širšího narativu. Zbožňuju, když jsou do filmu začelněné klipy nebo hudební čísla vůbec.

Tvůj film bude promítán v Praze poprvé. Očekávání?
Je velkou ctí, že se můj film promítá jak v hlavní soutěži, tak výběru českých filmů. To se často nestává. Akorát se žel nebudu moct festivalu osobně zúčastnit, protože ve stejné době budeme s Furiantem na Sundance. Ale snad si najde čas někdo z našeho velkého štábu, projekce uvedou a budou k dispozici na debaty a taky, aby mi dali vědět, jak to šlo.

Info

11. Festival krátkých filmů Praha
20. - 24. 1. 2016
kino Světozor, Praha
www.pragueshorts.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Czech Metal Studies: Metal se dá zkoumat

Abbé 06.11.2024

Přibližně hodinový blok se na Brutal Assault setkal s poměrně živým zájmem, přestože byl prostor vydýchaný už kolem jedné odpoledne. Rozhovor.

David Boháč (NOC6): Klubovnu nám svěřili na dva roky

Mariia Smirnova 03.11.2024

V rozhovoru nám David prozradí nejen detaily příprav, ale i další akce, na které se těší – a nakonec i to, jaký je jeho nejoblíbenější drink na šestce.

Jim Luijten, Micha Zaat (Tramhaus): Utéct hned na začátku

Klára Řepková 23.10.2024

Z covidové karantény vzniklé uskupení se na něm střemhlavě vzdaluje od všech vnějších i osobních škatulek.

Brendan Canty (The Messthetics): Hraní naživo je nejlepší balzám na nafouklé ego

Banán 09.10.2024

Brendan Canty byl zakládajícím členem Fugazi. Nyní je jeho hlavní hudební radostí kapela The Messthetics. Rozhovor.

Rasťo Rusnák (Kolowrat): Nové piesne vznikali pomaly

Štěpán Bolf (A.M.180) 07.10.2024

Před devíti lety oznámili košičtí Kolowrat pauzu, která se mohla zvenčí jevit jako úplný konec jedinečné kytarové kapely. Teď jsou zpátky. Rozhovor.

Red Fang: Pivo a bulšit

Abbé 03.10.2024

Parta ochmelků převrtá spousty vypitých piksel od piva na zbraně a brnění, aby srovnala účty s protivnými fantazáky, načež utrží jak černý rytíř v Monty Pythonovi a Svatém grálu spousty…

Jakub Nový (Prague Music Week): Velkou mezeru vidím ve vzdělávání

redakce 30.09.2024

Akce rovněž nabídne příležitosti pro networking mezi umělci a profesionály a představí veletrh s firmami z hudebního sektoru. Programový ředitel nám o tom řekl více.

Midirama (Fuchs2): Musí tam být oheň!

Libor Galia 26.09.2024

Jeden z nových bookerů pražského Fuchs2 je DJ s více než dvacetiletou historií, který se před několika lety stal i producentem. Set v kolumbijském lochu?

Mikuláš Svoboda (HYB4): Přivézt Sungazer je splněný sen

Mariia Smirnova 24.09.2024

Dostal Sungazery do Česka. “Líbí se jim atmosféra Kampusu, rádi se sem vrací,” říká dramaturg hudební sekce Mikuláš Svoboda.

Vlzques (Fuchs2, Swine Daily): Baile Funk jednoducho milujem

Libor Galia 05.09.2024

Jeden z dramaturgů klubu Fuchs2 se rozhodl přinést do pražské klubové scény svěží vítr, nové žánry a neotřelé hudební experimenty s pulzujícími rytmy Latinské Ameriky. Rozhovor.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace