Články / Rozhovory

Festival krátkých filmů Praha: co dělá dobré kraťasy očima Ondřeje Hudečka

Festival krátkých filmů Praha: co dělá dobré kraťasy očima Ondřeje Hudečka

redakce | Články / Rozhovory | 19.01.2016

Festival krátkých filmů Praha dává dohromady podobný tým jako červencovou přehlídku v Karlových Varech, o zajímavém programu tedy netřeba pochybovat. Letos v lednu (20. – 24.) představí to nejzajímavější z pobaltských zemí, kraťasy věhlasného kameramana a režiséra Christophera Doyla, domácí výkvět i tradiční veselici Brutal Relax Show. S několika tvůrci jsme dali krátkou řeč o tom, co dělá krátký film dobrým, a kudy vede cesta ke slávě. Jako druhý odpovídal Ondřej Hudeček, režisér českého filmu Furiant, který bude jak v soutěžní sekci, tak ve výběru nejlepších tuzemských filmů.

Na světě „velkých“ filmových festivalů je cosi velkolepého, z přehlídek krátkých filmů naopak cítíme skromnost. V čem se tyhle dva světy liší podle tebe?
Řekl bych, že největší rozdíl spočívá v tom, že celovečerní filmy jsou součástí obrovského byznysu, což u kraťasů tolik neplatí. Ve výsledku tak může být těžší financovat krátký film, ale zároveň ti to dává více tvůrčí svobody.

Jak vidíš možnosti domácího publika, pokud jde o krátké filmy?
Přes rok tady proběhne pár festivalů, některé z nich zaměřené na krátké filmy. No, a v Praze a pár jiných městech se navíc konají pravidelné projekce kraťasů. Takže to vlastně s ohledem na to, jak malý jsme trh, není tak zlé.

Co je podle tebe základem dobrého krátkého filmu?
Potřebuješ mít koule!

Souhlasíš s tím, že uspět jako režisér krátkých filmů je dobré východisko pro tvorbu celovečeráků? A je to i tvá ambice?
Je to východisko stejně dobré jako kterékoliv jiné. Ne každý tvůrce potřebuje před skvělým celovečerákem natočit krátký film. Stejně tak nemusíš nejprve skládat pro smyčcový kvartet, aby ses mohl pustit do symfonie. Může to ale pomoct. Já sám jsem rád, že jsem si vyzkoušel několik krátkých filmů, než jsem se vrhl na dlouhý formát. Pomohlo mi to ujasnit si, jaké filmy chci opravdu natáčet. Kdybych rovnou začal celovečerákem, dopadlo by to jistojistě strašně.


Inspiruje tě příběh nějakého režiséra krátkých filmů? A máš oblíbené krátké filmy od dneska věhlasných tvůrců?
Myslím, že to splňuje Roy Andersson. Svůj styl, pro který je nyní dobře známý, si vypracoval na kupě reklam a následně krátkém filmu World of Glory. Když jsem ho poprvé viděl, hodně mě to ovlivnilo. No, a potom jsou tady šílenosti, které dělá David O’Reilly. Ten je skvělý.

Které dva klipy – jeden starý a jeden aktuální – tě dostaly?
Budu trošku fixlovat, jo? Za starý klip vyberu sekvenci z filmu Leose Caraxe Zlá krev, kde Denis Lavant tančí a utíká v rytmu Bowieho Modern Love. Z nedávné doby pak vypíchnu písničku z epizody South Parku Pee, kde Eric Cartman zpívá Not My Waterpark. Oba to jsou v zásadě klipy, i když náleží do širšího narativu. Zbožňuju, když jsou do filmu začelněné klipy nebo hudební čísla vůbec.

Tvůj film bude promítán v Praze poprvé. Očekávání?
Je velkou ctí, že se můj film promítá jak v hlavní soutěži, tak výběru českých filmů. To se často nestává. Akorát se žel nebudu moct festivalu osobně zúčastnit, protože ve stejné době budeme s Furiantem na Sundance. Ale snad si najde čas někdo z našeho velkého štábu, projekce uvedou a budou k dispozici na debaty a taky, aby mi dali vědět, jak to šlo.

Info

11. Festival krátkých filmů Praha
20. - 24. 1. 2016
kino Světozor, Praha
www.pragueshorts.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nejlepší texty Full Moonu 2024: „Když se hudba mění v tanec, obraz, slovo, ticho…“ (Irena a Vojtěch Havlovi)

Klára Řepková 30.01.2025

„Do Přístavu 18600 přibíhám trochu otrávená z letního dusna. Trvá ale jenom chvíli, než na mě dvojice přenese svoji vyrovnanost a klid.“

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Prišli sme z dvoch svetov (Erika Rein a Isama Zing)

Dagmar Lauková Petrášová 29.01.2025

Debutový album Kamibe, ktorým sa Erika posúva do nových vôd oproti predchádzajúcej tvorbe, pripravovali spoločne dva roky a výsledkom je hravý prienik populárnej hudby s experimentálnou.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: V nejhezčí fázi (Severní nástupiště)

Filip Peloušek 29.01.2025

Na dohled karlínským korporátním komplexům jsme rozebírali, jestli se na některých místech v Praze dá stále zakusit skutečná svoboda, nebo zda nám už zbývá jen útěk do divočiny.

Márcio Laranjeira (Square): Oslovili jsme lidi, co mají zřejmou kuráž

Michal Pařízek 23.01.2025

Alternativní nebe. Jak jinak nazvat akci, na níž se podílejí kurátoři jako Café Oto nebo Basilica Hudson, Buh Records nebo Nyege Nyege Tapes? Rozhovor.

Jakub Jirásek, Matyáš Švejdík: Mělo to ducha letního táboru pro dospělý

Libor Galia 12.12.2024

Nejintimnější, a zároveň nejtajemnější hudební festival v Česku? Co z něj zůstalo a jaké to bylo, jaké to bude, v rozhovoru se dvěma zakladateli. Miro.

Alf Carlsson: Zkouším nehrát moc rychle

Jiří V. Matýsek 09.12.2024

Se sdílným švédským jazzovým kytaristou jsme zapadli do jedné z hospod v centru Brna. Diskuze nad typicky českým gulášem se ubírala po unikátních cestičkách.

1914: Krev, smrt a utrpení

Abbé 04.12.2024

Členové 1914 vystupují pod smyšlenými identitami vojáků, včetně služebního zařazení. Rozhovor.

Simon Kounovský, Oliver Torr: Dorostli jsme do Axontorr

Libor Galia 26.11.2024

Torr, Axonbody. Settings. O spolupráci, vzniku alba i názvu je následující rozhovor. Křest hned.

Czech Metal Studies: Metal se dá zkoumat

Abbé 06.11.2024

Přibližně hodinový blok se na Brutal Assault setkal s poměrně živým zájmem, přestože byl prostor vydýchaný už kolem jedné odpoledne. Rozhovor.

David Boháč (NOC6): Klubovnu nám svěřili na dva roky

Mariia Smirnova 03.11.2024

V rozhovoru nám David prozradí nejen detaily příprav, ale i další akce, na které se těší – a nakonec i to, jaký je jeho nejoblíbenější drink na šestce.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace