Dominik Polívka | Články / Recenze | 16.08.2018
Už troubějí, už troubějí na horách jeleni. A troubějí pod taktovkou Juliena Chastagnola, francouzského breakcorového producenta, který pod svým pseudonymem Ruby My Dear vydává nové album Brame.
Po dvou převážně abstraktních deskách a několika zajímavých EPčkách představuje Chastagnol své nejvyzrálejší a nejpropracovanější dílo. Brame působí jako surrealistický příběh se soundtrackem typickým pro Disneyovky nebo přírodopisné dokumenty. Zvuk je nebývale organický a jak už je u breakcoru zvykem, velmi bohatý na množství všemožných pazvuků připomínajících přehlídku hudebních mutací a absurdit. Navíc divoké samply a modulované bicí byly doplněny o nahrávky opravdových nástrojů a hlasů. Umělci jako Igorrr (Gautier Serre), Anthony Miranda nebo Emily Chick mají svá místa na jednom i více tracích a tvoří většinou ústřední melodii dané skladby. Obzvlášťe Igorrrův rukopis je tu znatelný, až to vypadá, že se jedná o další kolaboraci Serre - Chastagnol (viz Maigre).
Ruby My Dear zde kříží agresivní deathmetalové riffy s barokně líbivými melodiemi. Pojivem je pak křišťálově čistý a detailní breakcore, jímž je Chastagnol pověstný. To vše dotvářejí nečekané žánrové kombinace a že jich je: od šansonu, havajské hudby, surf rocku, thrash metalu, happy hardcoru až po reggae nebo drill n bass. Celý „braindance“ je funkčně poskládaný, takže jednotlivé části nepůsobí nahodile a neomrzí. Každá skladba má svůj osobitý motiv, svůj moment překvapení a nadprůměrné množství energie. Pouze skladba Music Box uvolní tenzi jemnou melodií hracího strojku a několika ambientními plochami před další smrští splašeného amen breaku a démonických metalových řevů. Všeho je tu tak akorát a v zábavné formě. Brame svou magickou atmosférou vytváří pocit cestování pestrobarevnými světy. Skladba Asile à la plage už svým názvem napovídá, Zeuste Incest je cestou temným hvozdem a Mini Short působí jako flashback ze Super Mario Bros. Chastagnolova schopnost poskládat kvantum zvuků a žánrů tak, aby se navzájem doplňovaly a držely formu v naprosto nestrukturované hudbě, je působivá, celek ovšem postrádá osobitý rukopis.
Ruby My Dear se tolik neodlišuje od hlavních představitelů žánru (Venetian Snares, Igorrr, Enduser), i když se jim vyrovná. Nejde o nic nového, jen o velmi dobře odvedenou práci, a to je škoda, jakkoliv jde o zlomovou desku v Chastagnolově kariéře. Na tuhle „wonderland journey“ je třeba se dobře připravit, a pokud netrpíte ADHD nebo nemáte po ruce speed, bude cesta z králičí nory těžká. A to je dobře.
Ruby My Dear – Brame (PRSPCT Recordings, 2018)
bandcamp interpreta
Kristina Kratochvilová 24.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).