Jakub Béreš | Články / Recenze | 18.01.2016
Kanaďanka Claire Boucher je ztělesněním současného ženského popu. Její vliv prorostl do všech jeho zákoutí, aby začal žít svým vlastním životem. Do toho nabourává hranice mezi komerční a indie scénou, když nejde o nahodilé ovlivňování, nýbrž o změnu způsobu uvažování o hudebním díle jako celku. Sama je od mainstreamu na míle daleko, přesto středním proudem hýbe jako nikdo jiný. Kde by bez ní byla dnešní první liga halových zpěvaček jako Ellie Goulding a Charlie XCX?
Grimes je mnohem barevnější než kdy dřív, syté neonové barvy osvětlují temné uličky popu. Zároveň rozbíjí estetiku odtažitosti, když do svých písní vpouští život. Extrémním příkladem je píseň SCREAM s čínsky rapující Aristophanes, do níž sama přidala pouze svůj řev… Zmatek, celá novinka zní jinak - poněkud retro. Něco mezi růžovou dívčí punkovou kapelou ze střední školy, korejským popem, tanečním dream popem a soundtrackem k agresivní videohře. Jenže nic mezi tím neexistuje, a tak mix subžánrů vytváří něco neznámého.
Nechybí pracovní vymezení vůči stereotypům, na kterých stojí popový svět. Svá alba si dělá zásadně sama, a to od produkce a nahrávání nástrojů k vizuální podobě obalu a videí. Demonstruje, že za kvalitní nahrávkou nemusí stát producent-muž, natož pak celý tým. Podobné stereotypy nabourává i v textech, které se ukrývají za veselými melodiemi.
Art Angels snese na první dobrou a bez kontextu jen průměrné hodnocení. Výrazné skladby fungují okamžitě a můžou se rychle oposlouchat, při pozornějším poslechu se stávají hůře uchopitelné. Konzistentní zůstává skvěle volená dramaturgie, která vás zavede do grandiózního finále v čele s novou verzí singlu Reality a spoluprací s Janelle Monáe na písni Venus Fly (zní jako parodie globální Diplovy produkce). Art Angels je křiklavým extrémem, kterému se daří otevírat žhavá témata novým explicitním způsobem bez přidaných klišé. Na místě je úvaha, co všechno ještě snese naše popkultura a komu všemu Grimes právě nastavila zrcadlo.
Grimes – Art Angels (4AD, 2015)
www.grimesmusic.com
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.