Martin Šmíd | Články / Recenze | 16.09.2021
Na červený koberec cen Grammy se Tyler Okonma ohákl do růžového obleku à la lobby boy, inspirovaného filmem Grand Budapest Hotel od režiséra Wese Andersona a navrženého jeho vlastní značkou. Celý outfit doplnila poslíčkovská čepice a kufr. Co lidem uteklo, byl malý, skoro nečitelný nápis „Call Me If You Get Lost“ na zavazadle. Ten se za jeden a půl roku objevil na billboardech po celém světě s telefonním číslem, které po zavolání zahrálo audio klip Tylerovy matky se soulovým instrumentálem v pozadí. V ten moment bylo jasné, že se lidi dočkají nového projektu od Stvořitele. O týden později byl vypuštěn do éteru singl a příslušný videoklip k písničce Lumberjack. S vypůjčeným beatem od hiphopové skupiny Gravediggaz a s asistencí DJe Drama, proslaveného Gangsta Grillz mixtapy, se Tyler, the Creator chladným proudem rýmů vychloubá se svými úspěchy a po alternativních R&B a neosoulových zatáčkách, jimiž byly desky Flower Boy (2017) a Igor (2019), potvrdil svůj definitivní návrat k rapu.
Jak je u Tylera zvykem, celou sbírkou písniček provází posluchače smyšlená postava. Tou je Tyler Baudelaire, pojmenovaný podle francouzského prokletého básníka Charlese Baudelaira, jehož kreativní vývoj by se k rapperovi dal přirovnat. Alter ego je nám představeno v intru Sir Beaudelaire. Tady jsou poprvé, a rozhodně ne naposledy, slyšet výkřiky DJe Dramy, který funguje jako hypeman a spojující prvek mezi rozlišnými náladami. Otvírák taky uvádí motivy cestování, které se objevují na většině písniček a i na samotném obalu alba. V druhém tracku Corso, který album uvádí do pohybu pomocí bass tak silných, že by rozvlnily kouř v místnosti, je taky odhaleno emocionální jádro Call Me If You Get Lost. Podobně jako na předešlé desce jde o vztah, nikoliv však o rozchod, ale o silné citové spojení s kamarádovou přítelkyní. Po tomto odhalení Tyler zajíždí do starých kolejí zaplňování citových děr majetkem. Díky tomu mají všechny vychloubavé narážky na bohatství, kterými jsou songy naplněny až po okraj, hořkosladkou příchuť. Ta je několikanásobně silnější ve Sweet/I Tought You Wanted to Dance a Willshire, kde jsou vztah a emoce s ním svázané popsané do detailu.
Ale Call Me If You Get Lost je zároveň sebevědomá a strhující oslava všeho, co Tyler dokázal od svých počátků s kolektivem Odd Future, plná chytlavých melodií a vtipných veršů, kterou si nejde poslechnout jen jednou. Pokud se někdy ztratíte v dnešním nadbytku hudby, zavolejte Tylerovi.
Tyler, the Creator – Call Me If You Get Lost (Columbia, 2021)
Spotify interpreta
foto © Paras Griffin
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.