mexhouse | Články / Recenze | 14.03.2016
Název poslední nahrávky HRTL Dataloss funguje v několika plánech, jakkoliv ani jeden z nich není pro užitkově-zábavnou rovinu nejpodstatnější. Ovšem jestli potřebujete k estetické funkci uměleckého díla i autorský a technologický kontext s přídavkem PR notiček, cesta vede tudy: původní materiál k Dataloss byl nenávratně utopen ve zrádných orbitách hard disku a Leoš Hort alias HRTL je nejen performer na modulární syntezátory, které mimo jiné pracují s pravděpodobností deformace, chyby nebo náhody, ale taky se coby člen brněnského kolektivu Bastl Instruments podílí na jejich vývoji a prodeji.
Na vlastním kazetovém labelu Bükko Tapes vydává HRTL tuzemské i východoevropské, podobně laděné producenty, ale ani jeden z nich se nedostal srovnatelně daleko, co se týče nápaditosti kompoziční a zvukové, co se týče sevřenosti tak pevné, že tanečníkovy hýždě následují baletní prvek changement de pied. Jelikož se bavíme výhradně o analogových hračkách a gear-porn-nerdech, vesmír moduláristů si zaručeně oblíbíte, pokud fandíte elektronickým žánrům sedmé a osmé dekády.
HRTL se ani tolik nevymezuje vůči současnému orgiastickému samplování nebo primitivnímu technu, spíš prochází mezi nimi a těch škvír a úžlabin nenachází zrovna málo. Plnotučná práce s hardwareovými beaty vás nechá skládat barevné breakbeatové kostky, atmosférické techno i volně nášlapné electro, stejně jako houseové krokové sekvence s nutnou ambientní nadstavbou, a to místy i v rámci jednoho tracku. Je otázka, jestli se při tak pečlivém vážení jednotlivých ingrediencí, které je paradoxně výsledkem částečné improvizace, bavit o přívlastku acidový. Protože jestli je něco vzdálené mentálnímu oparu, jsou to HRTLovy tracky, z nichž čiší přísná kontrola a neustále ohledávaný řád, aniž byste si připadali jako opuštěná designová židle na nekonečné chodbě chirurgie.
Jak je důležité míti Leoše? Naučit se práci s deformací, přešlapem a náhodou je součástí každého (nejen uměleckého) života. A kdo by jím nechtěl protančit jako binární Fred Astaire?
HRTL - Dataloss (Bükko Tapes, 2015)
www.bukkotapes.bandcamp.com/album/dataloss
Live: Cover Moon 2015 - vernisáž
zahrají: HRTL + Ink Midget & Pjoni DJ set
15. 3. 2016 19:00
Radlická - kulturní sportovna, Praha
www.facebook.com/events/953405644737231
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.
Veronika Tichá 26.08.2024
V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.