Veronika Tichá | Články / Recenze | 25.01.2024
Útržky ze šuplíku nashromážděné hlavně během pandemie, kdy nebyla možnost plně se hudebně vyjadřovat, daly vzniknout debutovému albu ostravské kapely Moře dní. Za tím stojí Martin Marcyn Hampl a Lukáš Lukáš. Deska je mixem nostalgických stesků i veselí v podobě melancholických balad, bedroom popových lovesongů nebo rychlejších kytarovek. Koloběh světa, který se nám mění před očima, složité vztahy a s nimi spředené vzpomínky, tiché povzdechy i radosti nad tím vším zabalené do jednoduché lyriky.
Hampl byl donedávna součástí ostravské indierockové skupiny Places a po jejich postupném rozpadu se rozhodl vydat skladby původně určené pro samostatný projekt právě s Mořem dní. Velkou hudební inspirací jsou Buty, ve kterých dříve s Lukášem působili jako technici za mixážním pultem a dnes v kapele oba muzikanti hrají. Lehké písničkářské kytarovky s výraznými sóly a pohodový beat, v tomhle duchu se nesou nejvíc písně Fajfka nebo Jablko, energičtější nádech má třeba Nezavírej se zpěvem v podobě dialogu dvou přátel.
Půlka června je jediná čistě instrumentální skladba, pomalé elektrické kytary obalené spoustou reverbu jako od Cigarettes After Sex nebo The Brian Jonestown Massacre se snoubí s neutichajícími zvuky cikád a občasným tichým cinkáním a řinčením. To nenarušuje portrétovanou atmosféru nadcházejícího léta a teplého večera, a i přes absenci vokálů nepůsobí nudně nebo fádně. Skladba Vrtulník je hudebně podobná, klidná a jemná, tentokrát už s textem, nenásilnou rozpravou o životě a tom, co a jestli v něm vůbec máme hledat. V songu Kamiony řídí je zachycená nefunkčnost rodinných vztahů. Příběh dvou sester, které sbírají odvahu začít svůj život jinde, je trochu zlehčen nejen durovým naladěním. refrén „kamiony řídí miliony lidí“ přidává trochu nadhledu, možná ale i špetku beznaděje a ztracenosti ve velkém světě. Osamělost a anonymitu ve velkém městě načíná skladba Večerní Praha a nebo sorry, baladický ploužák Vlasy, kterým započala tvorba Moře dní, teď jejich prvotinu zakončuje.
Jednoduchá každodennost světa a zároveň malý podíl všudypřítomného smutku ve spojení s hudbou, která připomene, jak chutnají letní večery i pochmurné zimní odpoledne bez pohlazení slunce.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.