Veronika Tichá | Články / Recenze | 23.11.2021
Album Fist Me ‘till Your Hand Comes out My Mouth mělo být posledním britské dvojice Crywank, mělo být rozloučením nejen pro fanoušky, ale i pro muzikanty. Jay Clayton, zakladatel a zpěvák, začal pracovat na novém projektu Lovewank, v rámci kterého vydal pár demo nahrávek, ale v létě najednou vyšla deska Just Popping in to Say Hi. Složil ji Clayton a se svolením bývalého člena Crywank, bubeníka Dana Watsona, ji vydal pod původním jménem kapely.
V díle se odráží spousta emocí, jak jsme u Crywank zvyklí, především smutek, stesk a nostalgie, tentokrát okořeněné o vzpomínky na požár vlastního domu, na rozpad kapely, zánik přátelství, prostor dostává i vztah k sobě samému. Nejkontrastnější je po hudební stránce skladba Memories Elephant. Trvá sice jen něco málo přes minutu, přesto působí naléhavě a v jejím závěru Clayton surově křičí „I can get nostalgic for a time, where I hated being alive“ a nechává doznívat rozladěné kytarové vyhrávky. Skladba Chainmail přichází jako uklidnění po divoké bouři, ale textově navazuje na předchozí, Clayton zpívá o sebedestruktivních myšlenkách a jejich potlačování, přirovnává svůj psychický stav ke drátěné košili, kterou má stále na sobě – chrání ho, ale zároveň tíží.
Z celku se vymyká poslední píseň Commodified Dissent As an Act of Resistance (or The Many Disappointments of the Fictional Band of Hypocrites Known As Ultra Bono). Odkazuje na album Ultra Mono britských Idles, které Clayton imituje vokálně i textově. Ti ve své tvorbě často plivají po lakomé společnosti, politicích a toxické maskulinitě, přesně tyto věci přitom podle Claytona sami podporují.
Crywank mohou působit písničkářsky nebo folkově, sami se ale tomuto označení vždycky bránili. Žánr anti-folk, kterým se zaštiťují, vznikl v 80. letech jako odpověď na klasický folk a snaží se předat nějakou důležitou zprávu nebo emoci, ať už vztek z politiky nebo smutek z nešťastné lásky. Anti-folk používá sarkasmus a ironii, texty jsou zesměšňující nebo parodující, jakkoliv hudba je vlastně folková. Album tak může na první poslech působit klidně a místy až pohodově, hlavně co se instrumentální části týče, v textech se ale skrývá spousta bolesti a nejistoty.
Crywank - Just Popping in to Say Hi (vlastní náklad, 2021)
Spotify
foto © se souhlasem Jaye Claytona
3DDI3 01.01.2025
Kapela, co má duši, ale nemá hlas. Anebo jo.
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.