Michal Pařízek | Články / Recenze | 19.12.2014
Upíři frčí. Jarmuschova serenáda Only Lovers Left Alive přinesla Jozefu van Wissemovi veliké ovace; tihle dva, jak známo, už spolu nějakou dobu vystupují a Wissemovo angažmá ve fiktivní kapele Sqürl není žádná náhoda. Pravdou taky je, že bez režisérova přispění bychom toho o holandském loutnistovi moc nevěděli. Krvavý vinyl Only Lovers Left Alive je jedním z kultovních hitů roku a Jozef kuje železo s novým albem.
It Is Time for You to Return je překvapivě barevným a pestrým kouskem, kdo by čekal od klasicky vzdělaného loutnisty barokní kompozice, ten by se šeredně zmýlil. Wissem je velkým milovníkem industriálu, pro soundtrack Only Lovers Left Alive upravil starý rock’n’rollový kus Funnel of Love, známý od Wandy Jackson, a na novém albu vykazuje až popové přesahy a velký smysl pro humor. Je to samozřejmě stále zamračený morous, usměvavý asi jako čaroděj Mrakomor, ale pocit, že si z posluchačů občas trochu střílí, je vlastně správný.
Na novince se pochopitelně objevuje i Jim Jarmusch s kytarou, ve dvou skladbách se připomíná libanonská zpěvačka Yasmine Hamdan, kterou jsme mohli loni hned dvakrát vidět v Praze, a zvlášť poslední Invocation of the Spirit Spell stojí za zmínku. Psychedelická kompozice, ve které se nad elektronickým podkladem proplétají decentní kytarové plochy se střídmým loutnovým motivem a Yasmine působí jako mimozemský muezzin, její zasněný zpěv je k nepoznání. Nečekané a působivé, bez exhibice, jen velmi uvolněná, až ambientní píseň.
Skladbu Temple Dance of the Soul doprovodil svými beaty a glitchi chilský filmař a hudebník Domingo Garcia-Huidobro (působí třeba ve Föllakzoid); trumfování elektroniky a loutny působí rozverně a sympaticky, jako by se navzájem pošťuchovala samotná století. Velkou diskuzi vzbudila deska díky zpívaným skladbám - chytlavá Love Destroy All Evil připomíná středověký šlágr, tajuplná Confidement má až liturgický nádech a You Can't Take It With You je opravdovým zaříkáváním.
Nahrávka It Is Time for You to Return překvapuje různorodostí, a přitom drží pozoruhodným způsobem dobře pohromadě. Wissem není bardem klasického typu, disponuje otevřenou myslí, která do sebe umně nasává různé vlivy a poté je vylučuje ve změněné podobě. Deska vyšla na věhlasném belgickém labelu Crammed Discs, který se už téměř třicet let vyznačuje naprostou absencí žánrových hranic a omezení. Jozef van Wissem obešel několikrát celý svět, spolčil se hollywoodskými filmaři a upíry, aby posléze našel to pravé místo za humny. Osudové paradoxy.
Jozef Van Wissem – It Is Time for You to Return (Crammed Disc, 2014)
www.jozefvanwissem.com
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.
Veronika Tichá 26.08.2024
V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.