Lidmila Maršálková | Články / Recenze | 19.09.2016
Tělo dvacítky se starší duší a vyzrálými názory, co se na pódiu pohybuje jako ďábel. Aurora Aknes alias Aurora nás svými vlaštovkami v podobě Runaway nebo Running With the Wolves nenápadně připravovala na silné protežování severských kořenů a depresivních témat, které se na jejím debutu All My Demons Greeting Me As a Friend skutečně objevily, a to ve velkém. V některých písních (Running With the Wolves) utíká k elektropopu s prvky synthpopu, a i když písnička působí silně a výpravně, ani Aurořina silná osobnost a široký nástrojový arzenál nezakryje fakt, že tohle už jsme slyšeli mockrát. Podobných úletů se na desce najde víc. Například napodobenina Björk (Wisdom Cries) anebo komerčně známá píseň z vánoční reklamy (Half the World Away), v níž taky měla zůstat.
Jinak působí All My Demons Greeting Me As a Friend konzistentně. Dýchá z něj silná inspirace severskými lidovými písněmi a osobními zpověďmi, při nichž až zamrazí, jako například v I Went Too Far, jejíž část napsala Aurora už v devíti letech. Můžeme jen doufat, že to nebyla právě ta část, kde zpívá: „When I cut my hands, will you just stand and watch me bleed?“ Podobně působí i Murder Song (5,4,3,2,1), který nabízí zas trochu jinak pojaté drama a rovnou ve dvou verzích – s ne příliš oslovujícím hudebním doprovodem a procítěněji akusticky. Nelze přeslechnout, že Aurora v textech často utíká do fantasy světů, dětských vzpomínek a k nutkavé potřebě upnout se na někoho a mít pro koho žít. Nejsilněji to lze cítit v písních Warrior, Trough the Eyes of a Child a Home, kde se tato témata protínají a posluchače nutí nořit se za jejími niternými démony.
A právě Trough the Eyes of a Child je ta, která nám představuje Auroru bez silné vrstvy osmdesátkového hudebního make-upu, což je v polovině alba zcela na místě. Texty jako celek působí vyzrále a autorsky, a to je velké plus stejně jako živé nástroje. Přesto se nelze pozastavit nad potřebou naplnit album sedmnácti skličujícími songy i faktem, že jim chybí pestrost, a to jak žánrově, tak tematicky. Nálepka depresivní severské elektropopové zpěvačky jí zůstane minimálně do příštího alba.
Aurora - All My Demons Greeting Me As a Friend (Decca Records, 2016)
www.aurora-music.com
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.