Dominika Prokopová | Články / Recenze | 04.11.2014
Dvě nahá těla v boxu z plexiskla. I když je evidentní, že se jedná o ženy, působí spíše jako androgynní bytosti, možná odjinud, možná odnikud. Tak jako jsou napnuty struny v bočních stěnách, které jim umožňují uniknout z domnělého vězení, tak jsou napnuta jejich těla zmítající se v návalu emocí, které přicházejí nečekány a nezvány v nekontrolovatelných poryvech. Představení, které mělo premiéru v červnu tohoto roku a jehož koproducentem byl festival Tanec Praha. Animal Exitus. Spitfire Company. Divadlo Ponec. Naposled v tomto roce.
Trauma jako vězení. Klec z našeho vlastního utrpení. Nevyřčeným niterným napětím a úzkostí můžeme uvrhnout sami sebe za pomyslné mříže, spředené z vlastních šrámů a ran. Performerky Miřenka Čechová a Barbora Látalová se potýkají s tíhou prožitků a lehkostí vlastních těl uvnitř průhledného kvádru. Vzhledem ke skvělé synchronicitě obou žen může divák snadno propadnout dojmu, že sleduje zrcadlení pohybů jediné tanečnice, nikoliv dvou. Prostupné stěny naznačují, že i z takové cely lze uniknout, pokud si dovolíme spásné otvory vidět nebo alespoň časem uvěříme v jejich existenci. Spitfire Company si libují v nelehkých tématech vypovídajících o lidských strastech a představení Animal Exitus, které je druhou částí třídílného celku, je toho dalším důkazem. Prvním kusem z existenční trilogie bylo představení One Step Before the Fall, ověnčené cenou Divadelních novin, České taneční platformy i dalšími neméně důležitými nominacemi, zkoumající vyčerpávající boj člověka s projevy Parkinsonovy choroby. Následující část, opět v režii Petra Boháče za inspirativního přispění obou umělkyň, vychází z teorie americké psycholožky Elisabeth Kübler-Ross, známé jako 5 fází smutku či 5 fází umírání. Před diváky se tak předestírá výsledek procesu podrobného zkoumání jednotlivých fází. Popírání – hněv – smlouvání – deprese – smíření.
Mezitím co Miřence Čechové i Barboře Látalové byla svoboda téměř odňata, diváci mají už od vstupu do sálu hned dvě možnosti svobodně si zvolit. Neusedají na přesně určená místa. Židli, kterou obdrží, si mohou umístit dle libosti, navíc jsou ještě před začátkem představení vyzváni Petrem Boháčem k tomu, aby se v případě potřeby nebáli změnit své místo a nahlédnout tak na jevištní dění z jiného úhlu. Kromě židle je divák obdarován i sluchátky, po jejichž zapnutí má možnost se rozhodnout, jestli chce sledovat pohybovou performanci s hudebním doprovodem Davida Kollara, nebo spojit vizuální zážitek s poslechem eseje na téma trauma, jejímž autorem je opět Petr Boháč. Já sama jsem byla mnohdy na vážkách. Nečekaně nabytá svoboda je příjemná, zároveň ale může způsobit dilema, které naloží na divácký hrb další rovinu, na kterou se najednou musí soustředit.
Kromě dvou živých žen se v centru kvádru nachází živý strom. Strom, který prý během zkoušení málem zahynul. Nakonec se ho ale nepodařilo zničit, i s větvemi ohnutými k zemi přežil stejně tak, jako přežije člověk, jehož kosti jsou prohnuty záškuby trýznivých stavů mysli. Každá z fází byla pojata velmi přesvědčivě, doprovodný text jevištní děj místy podpořil, jindy byl až příliš jinotajný a působil lehce rušivě, čemuž nepomohla ani konstantní hladina šumu, která se linula ze sluchátek. Představení Animal exitus je především pro diváky znalé experimentů alternativního divadla, ale rozhodně stojí za vidění. Nejen pro kvalitní výkony všech zúčastněných, o kterých netřeba diskutovat, ale i pro všechno to, o čem se vám bude chtít diskutovat po jeho shlédnutí.
Spitfire Company : Animal exitus
30. 10. 2014, Divadlo Ponec, Praha
3DDI3 01.01.2025
Kapela, co má duši, ale nemá hlas. Anebo jo.
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.